Politik

Minister vil sætte batteridrevne tog på skinner inden 2030

Tyskerne har købt 55 splinternye batteritog og det kan komme i særligt sønderjyderne til gavn. Stadler

Fire af producenter har lagt billet ind på at køre strækningen mellem Hillerød og Helsingør, der lægger skinner til den første danske test af batter

Danske togpassagerer skal i løbet af de næste ti år kunne køre med grønne og vibrationsfrie tog, der bliver drevet frem af strøm fra batterier, skriver Politiken.

Hidtil har det krævet køreledninger langs skinnerne at køre elektriske tog. Og køreledningerne findes kun langs cirka halvdelen af det danske skinnenet.

I løbet af de seneste år har de største togproducenter lanceret modeller med batterier, fuldstændig som vi kender det fra elbiler. Jernbanen har endda den fordel, at det er meget enklere at planlægge, hvor toget skal lades op, end det er på vejene.

Benny Engelbrecht: Kun begyndelsen

Fire af producenterne har lagt billet ind på at køre strækningen mellem Hillerød og Helsingør, der lægger skinner til den første danske test af batteritog. Står det til transportminister Benny Engelbrecht (S), er det kun begyndelsen:

- Potentialet er, at alle delstrækninger på den danske jernbane, som ikke bliver elektrificeret med køreledninger, får batteritog, siger han til Politiken.

- Det kan effektueres på denne side af år 2030, og derfor er det relevant at teste batteritogene nu og ikke først på et senere tidspunkt, tilføjer ministeren.

I dialog med tysk delstat

Han er i dialog med den tyske delstat Slesvig-Holsten, der allerede har bestilt 55 batteritog. De bliver leveret i løbet af 2-3 år. Dem ser Benny Engelbrecht gerne fortsætte over grænsen til Sønderborg og til Trekantsområdet:

- Batteritog er både et klimatiltag og giver mindre vedligeholdelse. Det er langt billigere end at hænge køreledninger op på nye strækninger.

Danmark investerer i forvejen 13 milliarder kroner i at sætte køreledninger op langs jernbanen og bygge broer om, så der er plads til eltog, skriver Politiken.

Det ændrer ministerens udmelding ikke på. Logikken er, at batterierne mangler kapacitet til at trække godstog og hurtigtog, men egner sig godt til mindre, regionale strækninger.