Politik

Hård kritik af transportaftale: - Det kan betyde højere priser for forbrugerne

Flere transportvirksomheder frygter, at aftalen vil gå udover den grønne omstilling.

Det er en ”trist dag” for danske vognmænd.

Sådan lyder kritikken fra ITD, der er brancheorganisationen for den danske vejgodstransport.

Meldingen kommer efter, at et bredt flertal i Folketinget har landet en aftale, der skal sikre, at udenlandske chauffører får en løn, der ikke afviger væsentligt fra danske vilkår.

I aftalen lyder det præcist, at lønnen skal følge ”de mest repræsentative arbejdsmarkedsparter på transportområdet”. Og da 3F Transport står for størstedelen af overenskomsterne på området, er foreningsfriheden og den frie konkurrence væk, lyder kritikken.

- Vi kan jo ikke spå om fremtiden, men når man lægger alt magt over i én kurv, sætter man markedskræfterne ud af spil. Det vil give dyrere overenskomster og i sidste ende højere priser, som forbrugerne kan mærke, siger Trine Schiørring Plesner, der er direktør i ITD Arbejdsgiver til TV 2.

Dagligevarekoncernen Coop oplyser i et skriftligt svar til TV 2, at de ikke forventer, at det vil få betydning for dem i form af højere priser.

Miljøet bekymrer transportvirksomheder

Bag aftalen står alle Folketingets partier med undtagelse af Liberal Alliance. Formålet er at sikre, at chauffører i udenlandske transportvirksomheder får en løn, der ikke afviger væsentligt fra danske.

Derudover skal udenlandske vognmænd registrere sig, permanent have papirer i førerhuset og de udenlandske virksomheder kan få bøder på op til 35.000 kroner, hvis de ikke overholder lønniveauet.

Overall er dette skidt for den grønne omstilling

Jørgen Hansen, stifter af transportvirksomheden Freja

Onsdagens aftale griber dog kun ind for den såkaldte cabotagekørsel, hvor udenlandske chauffører efter en tur til Danmark kører flere ture i landet. Den internationale kørsel, hvor chauffører blot kører igennem Danmark, rammer den ikke.

Aftalen bygger på anbefalinger fra Dansk Arbejdsgiverforening (DA) og Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH). Men det er ”i strid med alle demokratiske principper”, at pejlemærket for lønnen bliver andre overenskomster, så arbejdsgivernes forhandlingsret indskrænkes, lyder det fra ITD.

Samme melding kommer fra den danske transportvirksomhed Freja, hvor bestyrelsesformand og stifter Jørgen Hansen kalder det et ”no go”. Han frygter, at det i sidste vil ende gå udover klimaet. For mængden af cabotagekørsel risikerer at falde, og det kan betyde flere biler på vejene, fordi varerne alligevel skal leveres, lyder kritikken.

Hvad er cabotagekørsel?

Cabotagekørsel er godskørsel mellem to punkter i Danmark, som udføres af en lastbil eller varebil, som ikke er registreret i Danmark.

  • I dag må udenlandske chauffører gerne køre tre ture med gods internt i Danmark i løbet af syv dage. Derefter skal de køre ud af landet igen.
  • Problemet har dog været, at de udenlandske lastbiler ofte forbliver i Danmark, hvor de kører rundt med gods til dumpingpris.
  • Det kaldes ulovlig cabotagekørsel, og det er det, som man gerne vil have stoppet - særligt fordi den ulovlige cabotagekørsel bidrager til social dumping.

Kilde: 3F og Færdselsstyrelsen ifølge Ritzau.

Også tidligere bestyrelsesformand for transportsvirksomheden DSV Kurt Larsen er kritisk overfor aftalen:

- Hvis det bliver for bøvlet for udenlandske biler, vil de stoppe, og det ender med at blive dyrere og gå udover miljøet. For danskere med højere omkostninger vil overtage. Og det vil gå udover miljøet, fordi tomme udenlandske lastbiler vil køre side om side med de fyldte, siger Kurt Larsen.

Han ser samtidig store udfordringer i at sikre, at pengene rent faktisk går til chaufføren og ikke bare en vognmand i et østeuropæisk land.

Løser ikke problem fra Padborg

Behovet for en ny aftale på transportområdet blev særlig tydelig, efter Fagbladet 3F og TV 2 i efteråret 2018 kunne dokumentere, at filippinske chauffører, der kørte for Kurt Beier Transport, levede under kritisable og primitive forhold til en lav løn i Padborg.

Det er rigtigt, at kernen af det, der var problemet i Padborg-sagen, ikke er løst endnu

Peter Hummelgaard (S), beskæftigelsesminister

De var kommet til Danmark via Polen, hvor de var ansat i Kurt Beier Transports datterselskab. Med arbejdstilladelse i det polske selskab stod det dem frit for at arbejde i Danmark - men til polske løntakster, hvilket betød, at de arbejdede for helt ned til 15 kroner i timen.

Men aftalen sikrer altså primært lønforholdene i Danmark og ikke de forhold, som chaufførerne nødvendigvis lever under på rastepladser. Det erkendte beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) da også onsdag:

- Det er rigtigt, at kernen af det, der var problemet i Padborg-sagen, ikke er løst endnu. Men aftalen kommer til at sikre gode lønninger og gode arbejdsforhold for dem, der kører i Danmark, og chauffører, der kører for udenlandske virksomheder i Danmark. Det er jeg meget glad for, at vi får sat en stopper for, siger han.

Beskæftigelsesminister, Peter Hummelgaard (S), er meget stolt og glad over den nye aftale, som skal sætte en stopper for de lave lønninger i transportbranchen.

ITD og direktør Trine Schiørring Plesner fremhæver bekymringen ved, at den danske model tilsidesættes, og understreger samtidig, at organisationen er ”optaget af at skabe ordnede forhold”.

- Men det skal være den rigtige løsning, som reelt løser problemet og er i overensstemmelse med EU-retten. Og denne aftale er bare ikke den løsning. Aftalen forhindrer ikke flere filippiner-sager i fremtiden og det har beskæftigelsesministeren jo også selv været ude og bekræfte, siger hun.

Aftalepartierne afviser derudover kritikken af aftalen. Overfor TV 2 understreger de, at det stadig står chaufførerne frit for at vælge fagforening. Man skal blot sikre sig, at lønvilkårene ikke afviger væsentligt fra de mest repræsentative overenskomster.

Aftalen evalueres to år efter, at den er fuldt ud gennemført.