Minister til spilbranchen: - Det har udviklet sig alt for voldsomt
Morten Bødskov frygter, at de i alt 1200 daglige tv- og radioreklamer for spil kan skabe flere ludomaner og gældsramte danskere.
Regeringen vil sætte en stopper for de mange reklamer om spil og kviklån for at undgå, at for mange danskere ender i gæld og bliver afhængige af spil.
Det skriver Børsen mandag.
Klokken 10.30 vil skatteminister Morten Bødskov (S) mødes med spilbranchen for at tale med dem om, hvordan de kan mindske de mange reklamer.
Det sker, på trods af at spilbranchen i juni igangsatte et såkaldt adfærdskodeks, der skulle begrænse mængden af reklamer.
Men det har ikke været tilstrækkeligt for regeringen, der frygter, at de i alt 1200 daglige tv- og radioreklamer for spil kan skabe flere ludomaner og gældsramte danskere.
- Vi skal have en langt bedre regulering af spilmarkedet i Danmark. Det har udviklet sig alt for voldsomt med reklamerne. Branchen har sendt signaler om, at de selv ville være tilbageholdende. Det har de ikke leveret ordentligt på, siger Morten Bødskov til Børsen.
Han mener, at der er behov for stærkere regler på området. Ministeren vil også se på reklamer i andre medier, herunder reklamer på internettet.
I foråret samler skatteministeren Folketingets partier for at lovgive på området.
Kan ikke vide, om reklamer rammer de unge
Står det til leder for Center for Ludomani Michael Bay Jørsel skal spilreklamer og kviklån helt forbydes, så unge mennesker ikke ender med en stor gæld og spilafhængighed.
Han henviser til den danske spillovgivning om, at spil skal holdes på et moderat niveau, og at reklamer ikke må målrettes børn og unge under 18 år.
- Om spil holdes på et moderat niveau, det er til diskussion. Men der er så mange spilklamer i dag, at spilbranchen ikke længere kan se sig fri for, at reklamerne ikke også rammer de unge under 18 år, siger han til TV 2.
Kenneth Brinkmann, direktør for Publicis Media, som blandt andet beskæftiger sig med bettingreklamer, forstår bekymringen. For ser man nøgternt på det, så er mængden af spilreklamer steget.
- Så jeg kan sagtens forstå, at man vil kigge nærmere på det. Men der er jo masser af cases rundt omkring i verden, før Danmark er vågnet op til det. Og spilmarkedet er først liberaliseret for ganske nyligt. Så det er meget sundt at kigge på det, siger han til TV 2.
Han understreger, at alle, der opererer i reklamemarkedet, har et ansvar for at håndtere spil ordentligt og professionelt.
Håndsrækning fra stor aktør
Forud for mødet med skatteminister Morten Bødskov (S) kommer nu en håndsrækning fra en af de store aktører i spilbranchen.
I 2020 bliver antallet af tv-reklamer fra Unibet og Maria Casino nemlig reduceret med 30 procent i forhold til i dag. Det oplyser Kindred Group, der ejer de to spillesider, i en pressemeddelelse.
Beslutningen er taget efter lang tids debat om spilfirmaernes reklameaftryk på tv.
- Vi anerkender den offentlige debat og opfordringen til, at vi som spilfirmaer tager et ansvar for det store omfang af tv-reklamer.
- Vi tror ikke på, at et reklameforbud er den rigtige løsning. Men vi anerkender, at tiden nu er kommet til, at vi som branche stopper op og skruer markant ned for reklametrykket, siger Kim Olesen, general manager i Kindred Group Danmark i meddelelsen.