Politik

Flertal presser regeringen i spørgsmål om køreprøver

Oppositionen og regeringens støtteparti Radikale Venstre bringer regeringen i mindretal i sagen om afvikling af køreprøver

Der er politisk strid om, hvem der skal stå for at afvikle køreprøver.

Et flertal presser regeringen i sagen om, hvem der skal afvikle landets køreprøver.

Regeringen vil lade politiet fortsætte med at stå for opgaven, hvilket står i modsætning til den forrige regerings beslutning om at flytte opgaven fra politiet til Færdselsstyrelsen for at frigive tid hos politiet.

Men et af regeringens støttepartier - Det Radikale Venstre - bakker op om den forrige regerings beslutning og bringer dermed regeringen i mindretal.

- Vi synes, det er fornuftigt at overføre opgaverne, fordi det kan frigive betjente til noget andet. Det kan frigive omkring 120 betjente. Det er nogenlunde samme antal betjente, som man skal bruge til den nye grænsekontrol, siger de radikales transportordfører, Andreas Steenberg.

Tirsdag eftermiddag skal justitsminister Nick Hækkerup (S) og transportminister Benny Engelbrecht (S) i samråd om sagen.

S vil rulle VLAK-beslutning tilbage

I marts 2019 besluttede den forrige regering at flytte opgaver omkring køreprøver og kørekort fra politiet til Færdselsstyrelsen, blandt andet også for at nedbringe ventetiden på køreprøver.

- Først og fremmest handler det om at frigøre politi til egentligt politiarbejde, og det er der jo hårdt brug for. Det har justitsministeren selv sagt. Det her er en god måde at skaffe flere betjente, for køreprøver er ikke politiarbejde, lyder det fra Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen.

Planen var, at det skulle træde i kraft fra 1. januar 2020, men det ønsker den nuværende S-regering at stoppe. Begrundelsen er, at den forrige regering ikke har afsat penge til et nyt it-system til opgaven og til driften af systemet.

R og V: IT-argumentet holder ikke

Men det argument giver regeringens støtteparti Radikale Venstre ikke meget for.

- Jeg kan ikke helt forstå, hvorfor det kræver et nyt it-system at flytte opgaven. Det lyder som et fundet-på-argument, siger Andreas Steenberg (R).

Også Kristian Pihl Lorentzen (V) undrer sig over argumentet om, at der ikke var sat penge af.

- Selvfølgelig afsatte vi penge til beslutningen. Du må spørge regeringen om, hvor pengene er, siger han og uddyber, at Venstre er klar til at hævet gebyret for køreprøver for at dække omkostninger til det nye it-system.

Udgifterne ved at rykke opgaverne over i Færdselsstyrelsen vil, ifølge et tidligere svar fra transportministeren, være 37 millioner kroner til etablering af et nyt it-system samt ti millioner kroner årligt til driftsudgifter.

I tirsdagens samråd oplyste transportministeren, at udgifterne samlet vil løbe op i 70-80 millioner kroner for at flytte opgaven.

Regeringen ønsker ikke hævede gebyrer

Efter samrådet tirsdag er transportminister Benny Engelbrecht (S) ikke afvisende over for at holde fast i VLAK-beslutningen om at flytte opgaven, såfremt pengene er på plads.

- Hvis partierne kan komme til enighed om en finansiering, er vi jo bestemt lydhøre for det. Problemet er jo ikke, at det er en dårlig idé. Problemet er, at den forrige regering ikke har fundet finansieringen, siger Benny Engelbrecht til TV 2.

Men han ser ikke positivt på forslaget fra Venstre, Radikale Venstre og Konservative om at finansiere overdragelsen ved at hæve gebyret for at gå til køreprøve.

- Det er ikke den socialdemokratiske regerings politik at finansiere en ressortoverdragelse med gebyrer.

Dog lovede han under samrådet at undersøge for partierne, hvordan en finansiering gennem højere prøvegebyrer ville kunne se ud.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra justitsminister Nick Hækkerup.