Politik

Priskrig på grønne billån - nu lancerer bilgigant lån med nul procent i rente

En Nissan LEAF har fundet en ladestander. Kampen om de grønne bilkunder ventes at blive skærpet betydeligt på grund af nye EU-regler til næste år.

Bilmarkedet bliver stadig mere konkurrencepræget, og nu skal det lave renteniveau komme de grønne forbrugere til gode.

Kampen om billige billån til grønne biler bliver nu skærpet.

Toyota, et af de største mærker på det danske marked, forsøger nu at få en større markedsandel ved at gå ind i en priskrig.

Det sker ved at tilbyde billån på op til 96 måneder med en fast rente på 0 procent. Tilbuddet vil gælde for hybridbiler, altså biler, der kører på benzin og el, mens biler, der kører på benzin eller diesel kommer til at betale en højere rente.

Nye krav får udviklingen til at eskalere

Priskrigen ventes at eksplodere, når EU skærper kravene til CO2 udledning allerede fra næste år.

- For rigtig mange mennesker er de to største investeringer i livet bolig og bil. Som boligejer har de faste renter på realkreditlån aldrig været lavere, mens de variable renter endda er negative. Vi ønsker også at give vores kunder mulighed for at benytte sig af det rekordlave renteniveau, når de køber bil. Derfor lancerer vi nu billån med 0 procent i fast rente, hvor de eneste reelle udgifter vil være etableringsomkostningerne, siger pressechef Anders Tystrup hos Toyota.

Bilmarkedet bliver stadig mere konkurrencepræget.

Det traditionelle køb af bil står over for leasing af bil og nye delebilsordninger som GoMore og GreenMobility, hvor brugerne kun betaler per kørte minut.

Kun 10 procent i udbetaling

Realkreditkæmpen Nykredit vil også være med i kampen om de grønne bilkunder. Her differentierer man direkte mellem dem, der vil låne til benzin- og dieselbiler og dem, der vil låne til hybrid- og elbiler.

Renten er netop nedsat fra 2,95 til 2,45 procent for de mere klimavenlige biler.

Den lille spiller Al-finans tilbyder renter på ned til 1,25 procent uden tidligere krav om skyhøje udbetalinger for at opnå den lave rente. Kravet til udbetaling vil således være på 10 procent. Lånet tilbydes til plugin hybrid- og elbiler, da disse to biltyper udleder mindst CO2 ifølge Danmarks Naturfredningsforening.

En af udfordringerne ved at købe elbil kan være at finde muligheder for at genoplade køretøjet.

Der skal opføres 250 ladestandere i Danmark hver dag frem mod 2030, hvis ambitionen om en million elbiler skal kunne indfries, vurderer Dansk Energi.