Politik

Ministre får kritik for store slæder - her er deres vognpark

Mange danskere undredes ved synet af den nye selverklærede grønne regering i 20 store ministerbiler.

De stod linet op i formation i Prins Jørgens Gård, de 20 ministerbiler, der torsdag skulle fragte de nye ministre fra Statsministeriet til dronningen på Amalienborg.

Ministrene, der vil gøre Folketinget til "det grønneste parlament i verden", som der står i regeringens 'forståelsespapir'.

Synet af de 20 store Mercedes, Audi og BMW'er fik en lang række danskere til at ringe eller skrive forundrede til TV 2.

- Hvor er de energivenlige biler? Det harmonerer jo ikke med al valgsnakken om, at vi andre skal bruge miljøvenlige biler, skriver en seer, der kalder sig Eva.

Og Lennart Jønsson spørger:

- Billederne viser en kortege af 20 store og luksuriøse ministerbiler, angiveligt ikke særlig klimavenlige. Formoder, at de skal udskiftes til mindre elbiler?

Men ministerbilerne er faktisk ikke så slemme.

De grønneste af de store biler

TV 2 har fået en liste over regeringens ministerbiler fra Moderniseringsstyrelsen, der er ansvarlige for ministerbilerne. Ifølge listen er det kun statsminister Mette Frederiksens (S) bil, der kan kaldes en regulær benzinsluger.

De har valgt det mest fornuftige og brændstoføkonomiske, man kan få, blandt de store modeller

Mikkel Thomsager, chefredaktør på Bil Magasinet

Statsministerens Audi A8 skal nemlig bære tonstungt panser af sikkerhedshensyn.

Resten af bilpakken (se liste i bunden af denne artikel, red.) består af hybrid- eller dieselbiler i premiumklassen: Audi A8, Mercedes S-klasse og BMW-7 serien samt en enkelt Volvo, som er hybrid.

Chefredaktøren på Bil Magasinet kalder ministerbilerne et "rimeligt og fornuftigt" valg.

- De har valgt det mest fornuftige og brændstoføkonomiske, man kan få, blandt de store modeller, siger Mikkel Thomsager.

Der er syv hybridbiler i ministerflåden. Resten er dieselbiler, der ifølge chefredaktøren ganske vist forurener lige så meget som benzinbiler, men har en mindre CO2-udledning, fordi de kører længere på literen.

- Så det kan være en rigtig fornuftig løsning, siger Mikkel Thomsager.

Reglerne for statens ministerbiler dikterer:

  • At ministerbiler som minimum skal være energiklasse B, hvilket vil sige, at de kører mindst 14,3 kilometer på literen. Mange af bilerne ligger dog langt højere på energiklasse A+++, hvilket betyder, at de som dieselbiler kan køre mindst 31,9 kilometer på literen.
  • Hvis man køber en energiklasse A+++-bil, bevilliger staten flere penge til bilkøbet - i alt 525.000 kroner.
  • Finansministeriet kan give dispensation til at købe en endnu dyrere bil af miljøhensyn.
  • Derudover kan bilerne udskiftes, når de har kørt 150.000 kilometer eller er maksimalt fire år gamle.
  • De retningslinjer gælder også for departementschefbiler, reserve- og lånebiler.

Minister var for stor til bilen

Enhedslistens klimaordfører, Mai Villadsen, blev skuffet, da hun så kortegen af ministerbiler torsdag.

- Det havde set godt ud, hvis ministrene havde taget cyklen eller elløbehjul på sådan en dag som i går for at illustrere deres grønne ambitioner, siger hun.

I 2011 valgte Radikale Venstres nye ministre netop den model, da de ankom til Amalienborg på cykel for at illustrere deres grønne sindelag. Og som klimaminister valgte Martin Lidegaard (R) en Tesla som ministerbil "for at sende et signal", fortæller han.

Det klinger hult, når de synes, at alle vi andre skal køre grønt i elbiler

Mikkel Thomsager, chefredaktør på Bil Magasinet

Men da han blev udenrigsminister, kunne han ikke få Teslaen med til sit nye ministerium, fordi den ikke var sikker nok til en udenrigsminister.

Derfor blev Teslaen stående i Klimaministeriet. Den netop fratrådte klima-, energi- og forsyningsminister har dog ikke kunnet bruge den. Helt lavpraktiske forhold spiller nemlig også ind på valget af ministerbiler: Lars Christian Lilleholt (V) er to meter og tre centimeter høj. Han kunne ganske enkelt ikke være i Teslaen.

- Man sidder ikke særlig godt i en Tesla

Men hvad med ministrene, der ikke er over to meter høje? Kunne de så ikke køre i Tesla, kunne man spørge?

Ministerbilerne er valgt ud fra, at ministrene kører temmelig meget og skal kunne sidde komfortabelt og arbejde på bagsædet. Ofte flankeret af deres særlige rådgiver.

De har jo ikke haft en jordisk chance for at udskifte deres ministerbil endnu. De har jo bare arvet den fra deres forgænger

Martin Lidegaard, medlem af Folketinget for Radikale Venstre

Med det in mente kan Bil Magasinets chefredaktør godt forstå valget.

- Det er rigtigt, man sidder faktisk ikke særlig godt i en Tesla. Jeg skal være den første til at unde ministrene en god arbejdsplads. Det får de med de store tyske premiumbiler, siger Mikkel Thomsager.

Men han kan også godt forstå seernes kritik.

- Det klinger hult, når de (ministrene, red.) synes, at alle vi andre skal køre grønt i elbiler, men det er ikke muligt for dem, hvis de skal gennemføre deres travle ministerhverdag. Hvorfor tror ministrene, at de udfordringer, de har med deres kørselsbehov, er så meget anderledes end det, vi andre danskere står med i vores hverdag? spørger han.

Bilen er arvet fra forgænger

Den tidligere klimaminister Martin Lidegaard mener dog, at man skal give de nye ministre en chance.

- De har jo ikke haft nogen jordisk chance for at udskifte deres ministerbil endnu. De har jo bare arvet den fra deres forgænger i første omgang, siger han.

Men - understreger han - før eller siden skal de nuværende ministerbiler skiftes ud, og så vil S-ministrene komme med på indkøb.

- Der kunne det da være sjovt at få en regering kørende i elbiler, siger Martin Lidegaard.

Det har ikke været muligt at få oplyst, om den nye regering har planer om grønnere ministerbiler.

Her kan du se, hvilke biler den nye regering kører i på nuværende tidspunkt:

  • Statsministeren: Audi A8 Security
  • Finansministeren: Audi A8L 3.0 TDI
  • Udenrigsministeren: Mercedes S560e Hybrid
  • Justitsministeren: Mercedes S350d
  • Social- og Indrigsministeren: Audi A8L 3.0 TDI
  • Skatteministeren: Audi A8L 3.0 TDI
  • Klima, Energi og Forsyningsministeren: Mercedes S500 Hybrid
  • Ministeren for Fødevarer, Fiskeri & Ligestilling og Nordisk Samarbejde: Mercedes S560e Hybrid
  • Sundheds- og Ældreministeren: BMW 730Ld
  • Transportministeren: Mercedes S560e Hybrid
  • Udviklingsministeren: Mercedes S350d
  • Børne- og Undervisningsministeren: BMW 740 Le Hybrid
  • Forsvarsministeren: Audi A8L 3.0 TDI
  • Uddannelses- og Forskningsministeren: BMW 730Ld
  • Erhvervsministeren: Mercedes S350d
  • Udlændinge- og Integrationsministeren: BMW 730Ld
  • Beskæftigelsesministeren: BMW 730Ld
  • Boligministeren: Mercedes S350d
  • Miljøministeren: Volvo XC90 T8 Hybrid
  • Kultur- og Kirkeministeren: Mercedes S560e Hybrid