Politik

Nu skal valgplakaterne være pillet ned - ellers vanker der en regning

En kandidat hængte fem gange så mange valgplakater op, som han fik stemmer. Alligevel er det klatringen i lygtepælene værd, understreger han.

I en måneds tid har valgplakater prydet og præget veje og gader over hele Danmark, men fra natten til fredag var det slut.

I hvert fald hvis politikerne følger reglerne.

Traditionen tro skal valgplakater nemlig tages ned igen senest otte dage efter valgdagen.

Ellers vanker der i værste fald en regning til de lokale vælgerforeninger og kandidater fra enten Vejdirektoratet eller kommunerne, hvis de aktivt skal bruge tid og mandskab på at rydde op i landets lygtepæle.

Regningens størrelse varierer fra kommune til kommune. I Københavns Kommune koster det eksempelvis 170 kroner per plakat, der ikke er taget ned inden midnat. I Aarhus Kommune er prisen 250 kroner per plakat.

Fra valgplakat til menukort

På Frederiksberg har det nyvalgte folketingsmedlem Jan E. Jørgensen (V) opfordret til, at man sender ham beskeder via Facebook, hvis man ser en af hans plakater i bybilledet. Eller afleverer dem til det lokale pizzeria, så plakaten kan bruges til menukort:

Det er dog ikke Jan E. Jørgensen alene, der har sørget for at hænge op og hive ned. Det har Venstre Frederiksberg.

- Hele hovedstaden er delt op i ruter, så vi præcis ved, hvor de er hængt op. 20-25 mennesker har hjulpet og har over fem-seks dage taget de omkring 6000 Jan E. Jørgensen-plakater ned, siger kasserer i foreningen, Frank Stjerne.

Han tilføjer, at flere af plakaterne er genbrug.

- Med mindre der er graffiti på plakaterne eller de på anden måde har været udsat for hærværk, så bliver de genbrugt. Derfor kan man også se nogle, hvor Jan E. smiler og andre, hvor han ser mere alvorlig ud. Det er, fordi plakaterne er fra to forskellige valgkampe, siger Frank Stjerne.

Enkelte plakater er blevet souvenirs

En af de kandidater, der har haft travlt med at pille plakater ned, er Tom Gillesberg - kandidat uden for partierne i København. Under sin kones ledelse har han sammen med 11 andre personer hængt op og hevet ned i hovedstaden.

Gillesberg fortæller, at private borgere flere steder har pillet en Gillesberg-plakat ned og taget hjem som en valg-souvenir.

Særligt er hans plakater med sloganet "Helium-3 fra månen til ubegrænset fusionsenergi på jorden" populære:

Tom Gillesbergs populære plakat om ubegrænset fusionsenergi på Jorden er flere steder taget ned af private borgere.

- Flere har spurgt, om de ikke må få en af dem, og det må de da godt, fortæller Gillesberg.

I alt har Gillesberg og co. hængt 900 plakater op, men valget gav ham kun 167 stemmer. Det svarer til 5,3 valgplakat per stemme.

Alligevel vil han også være at finde i de københavnske lygtepæle, hvis han beslutter at stille op til næste valg.

- Det er svært at komme i medierne, og der har jeg tidligere fået lidt opmærksomhed på grund af plakaterne, siger han og tilføjer, at han ikke forventer, at der er flere Gillesberg-plakater i København.

Ros fra Kolding

I Kolding Kommune roser driftschef Martin Sejersgaard-Jacobsen de lokale politikere til Jydske Vestkysten.

- Det er mit indtryk, at partierne har været hurtige og omhyggelige med at få pillet deres valgplakater ned. Forhåbentlig kommer de sidste plakater ned før torsdag ved midnat, så vi helt slipper for at bruge tid på opgaven og efterfølgende sende regninger ud til partierne.

Finder man en plakat, kan man med den gratis app 'Giv Et Praj' bidrage til at få de sidste fjernet.

Fredag danner kommunerne sig et overblik over, hvor der stadig hænger valgplakater. Borgere, som bliver opmærksom på ikke-nedtagne valgplakater, må også gerne melde ind via den gratis app 'Giv Et Praj', når fristen er overskredet.