Valg 2019

Det gør valgkampen ved dit Facebook-feed

Godt halvvejs inde i valgkampen var 30 procent af danskernes Facebook-feeds fyldt op med politisk indhold.

Siden marts har 12 danskere givet TV 2 indblik i, hvad der kommer frem, når de åbner deres Facebook.

Du kan sikkert genkende det.

I det øjeblik, hvor Lars Løkke Rasmussen (V) bad om ordet i folketingssalen og udskrev valg, blev dit feed på Facebook oversvømmet med politiske budskaber.

Men hvor meget fylder politisk indhold egentlig på sociale medier under en valgkamp? Mens der er fuld gennemskuelighed med partiernes annoncering i for eksempel aviser, findes der ingen opgørelse over annonceringen på Facebook.

Og selvom Facebook har gjort det mere gennemskueligt, hvem der annoncerer, og hvor mange penge annoncøren har kastet i reklamen, står det ingen steder skrevet, hvor meget politisk indhold brugerne i virkeligheden bliver udsat for.

Sådan gjorde vi - facebook-rundringning:

12 danskere har indvilliget i at lukke os med ind bag facaden og vist os, hvad de ser, når de åbner deres personlige Facebook.

Et privat rum, som i høj grad er styret af dine interesser og ting, du klikker på.

Første gang, de åbnede deres profiler, var i marts - over en måned forud for valgudskrivelsen 7. maj. Her gennemgik de sammen med en af TV 2s journalister de 100 første opslag, der lå i deres feed.

Hvis det havde det mindste med politik at gøre, blev det noteret, hvem der var afsender.

Det har TV 2 derfor forsøgt at finde svar på ved at gennemgå 12 personers Facebook-feeds før valget, kort tid efter valgudskrivelsen og igen midt i valgkampen.

Hvad ser danskerne på deres Facebook?

Ikke overraskende steg antallet af politiske opslag prompte, da Lars Løkke Rasmussen havde udskrevet folketingsvalget.

Godt en måned før valgudskrivelsen var 14,47 procent af opslagene politiske. I dagene efter valget var tallet steget til 25,75 procent. Og midt i valgkampen var det tal steget yderligere til 27,50 procent.

De 12 danskere, hvis profiler TV 2 har fået indsigt i, havde meget forskelligt indhold.

En af dem, der virkelig oplevede en forskel i sit feed fra før til efter valgudskrivelsen, er Karin Korsgaard. Da vi første gang gennemgik de første 100 af hendes opslag, havde - til hendes egen store overraskelse - kun to af dem et politisk budskab.

Dagen efter, at Løkke havde trykket på knappen, var 37 ud af 100 opslag politiske.

Fælles for mange af de danskere, TV 2 har talt med, er, at de var overraskede over, hvor få sponsorerede annoncer fra politiske partier, de egentlig stødte på. I stedet var det i høj grad politiske artikler eller politiske budskaber fra privatpersoner, der fyldte i deres feed.

Demokratiet kører

Sander Andreas Schwartz, postdoc ved IT Universitetet, fortæller, at danskerne generelt har en meget passiv tilstedeværelse på Facebook, men at vi under en valgkamp bliver mere løshåndede. Vi accepterer i højere grad politisk indhold på vores sociale medier og er også selv mere tilbøjelige til at deltage aktivt i debatten.

Han ser det som noget "absolut positivt", at næsten 30 procent af danskernes feeds i disse dage består af politik.

- Jeg tror, der er mange mennesker, der synes, det er møghamrende irriterende, at deres Facebook-feed pludselig bliver fyldt med politik, for de fleste folk bryder sig egentlig ikke selv om at kommunikere politisk på Facebook. Men det har alligevel den positive effekt, at det skaber en interesse for at stemme. Det viser, at der er noget vigtigt i gang, og at demokratiet kører, siger han.

Dine venner kan flytte holdninger

Men det er ikke helt ligegyldigt, hvem der fylder dit feed op med politik, forklarer Sander Andreas Schwartz.

Støder du på flest politiske annoncer, når du scroller ned igennem din Facebook, påvirker det med al sandsynlighed din holdning mindre, end hvis det er personer fra dit netværk, der deler politiske budskaber.

- Man skal ikke undervurdere, at kilden for information betyder noget, selv hvis vi får det hele samme sted fra. Vi bliver mest påvirket af vores sociale omgangskreds - de har simpelthen større mulighed for at påvirke os til, hvad vi bør synes politisk, siger han.

Troværdige "klimatosser"

Derfor er de absolut bedste former for politiske kampagner dem, som formår at sprede et budskab, som privatpersoner får lyst til selv at sprede. Her nævner Sander Andreas Schwartz det nylige eksempel med ordet "klimatosser".

Et ord, der sneg sig over Pia Kjærsgaards (DF) læber efter europaparlamentsvalget, og som siden er blevet spredt vidt og bredt på sociale medier og sågar har sat gang i en produktion af kopper og t-shirts.

Her satte DF'eren altså med ét ord gang i danskernes lyst til at deltage i debatten på sociale medier, og ifølge Sander Andreas Schwartz er det den slags, der virker.

Pia Kjærsgaard selv ville nok have ønsket, at hun havde ramt hovedet på sømmet med et ord, der virkede til partiets egen fordel fremfor til "klimatossernes". Men det ændrer altså ikke på, at ordvalget endte med at sætte ild til de sociale medier og kan have været med til at rykke på holdninger blandt danskerne.

"Det styrker dig ikke"

Det er dog ikke helt uproblematisk at blive påvirket af de politiske budskaber, som ligger på Facebook. Hvad end de kommer fra politikere eller ej.

Vincent Hendricks, professor i filosofi, fortæller til TV 2, at Facebooks algoritmer stort set kun giver dig det indhold, du selv mener er vigtigt eller i forvejen er enig i.

- Du får kun én vinkel, og så bliver det en ensidigt udvalg, som oven i købet flugter med din politiske overbevisning. Det styrker dig ikke, siger han og tilføjer, at tommelfingerreglen er, at Facebook bare giver dig mere af det samme.

Den oplevelse har flere af de 12 danskere, TV 2 har talt med, også. Sebastian Behrndz fra Hvidovre er blevet forbløffet over, hvor "enige hans venner på Facebook er med hans politiske overbevisning".