Politikere smider tusindvis af kroner efter Facebook-rÄdgivere: - Lytter de til mig, bliver de valgt

Sociale medier ser umiddelbart ud til at vĂŠre stedet, hvor du kan komme i direkte, ufiltreret kontakt med vores folkevalgte. SĂ„dan er det langtfra.

For tiden poster de politiske partier store summer i synlighed pÄ sociale medier. Men ordene, de deler, er ikke nÞdvendigvis deres egne.

Lad os tage de konservatives SĂžren Pape Poulsen som eksempel:

IfÞlge Det Konservative Folkepartis generalsekretÊr, SÞren VandsÞ, som er Þverste ansvarlig for partiets personale og Þkonomi, kan man ikke vide sig sikker pÄ, om det er partiformandens egne ord i opslaget herover. Hverken i selve teksten pÄ billedet, i opslaget eller nede i kommentarfeltet.

- Det er ikke alt, han (SĂžren Pape Poulsen, red.) selv skriver og lĂŠgger op, men han godkender det. Der sidder nogle ude lokalt, der har adgang til kandidaternes profiler, siger generalsekretĂŠr i partiet SĂžren VandsĂž til TV 2.

Den rette indpakning

De konservative er ikke alene om at fÄ hjÊlp fra eksterne kommunikationsbureauer.

Partiers brug af eksterne kommunikationsrÄdgivere

Enhedslisten: Bruger ikke bureau under valget

SF: Er ikke vendt tilbage pÄ TV 2s henvendelse

Alternativet: Bruger ikke bureau, informerer selv kandidater om strategi

Radikale Venstre: Bruger ikke bureau, laver alle kampagner internt

Socialdemokratiet: Har ingen kommentarer

Venstre: Bruger reklamebureau og mediebureau

Kristendemokraterne: Bruger mediebureau samt ekstern kampagnerĂ„dgiver

De konservative: Bruger bureau pÄ fuldtid under valget

Liberal Alliance: Bruger ikke bureau. Har opbygget internt bureau i partiets sekretariat

DF: Bruger bureau. Har ogsĂ„ ansatte i partiet til at varetage sociale medier

TV 2 har kontaktet de 10 partier, der sidder i Folketinget nu, og her svarer fire af dem, at de benytter sig af rÄdgivning uden for deres partikontor under valgkampen. SF er ikke vendt tilbage pÄ TV 2s henvendelse, mens Socialdemokratiet i en mail oplyser, at man "ikke har nogen kommentarer".

RÄdgivningen drejer sig om alt fra udarbejdelse af annoncer pÄ store kampagnesatsninger, helt ned til hvordan en opslagstekst pÄ et Facebook-opslag skal formuleres.

Bureauerne stÄr klar til at hjÊlpe med at fÄ budskabet ud i den helt rette indpakning, og derfor kan det, du mÞder pÄ sociale medier, vÊre en "konstrueret realitet", mener docent i sociale medier Jakob Linaa Jensen.

- Du fÄr ikke lov at se Helle Thornings kosteskab eller Anders Foghs sovevÊrelse. Og hvis du gÞr, kan du vide dig sikker pÄ, at der er blevet ryddet op inden da, siger han.

- Valgkamp er en teknik

Hos Det Konservative Folkeparti har man hyret den politiske kommunikationsrÄdgiver Benjamin Rud Elberth ind under hele valget.

Jeg pakker ikke en lort ind for at fÄ den til at ligne guldkarameller

Benjamin Rud Elberth

Hans opgave er at bistÄ de i alt 70 kandidater med vejledning til, hvordan de blandt andet fremstÄr bedst pÄ sociale medier.

- Hvis kandidaterne lytter til mig, bliver de valgt. Valgkamp er en teknik. Man er nþdt til at vére en god kampagnetekniker for at blive valgt – og det er den teknik, vi giver dem, for det er de ikke trénet til, siger Benjamin Rud Elberth, der er indehaver af bureauet Elberth Kommunikation, til TV 2.

Nogle kalder det spin

PĂ„ bureauets hjemmeside fremgĂ„r det, at Elberth Kommunikation ”flytter holdninger, beslutninger og magt”, mens rĂ„dgiverne kan ”maksimere dit stemmetal” samt planlĂŠgge og lave ”indholdet til sociale medier”.

- Jeg plejer at sige, at vi har en kontrolpult, hvor jeg ved, hvilke knapper jeg skal trykke pĂ„ hvornĂ„r. Der er mange formater at jonglere med. Nogle kandidater anbefaler jeg at lave Facebook Live, mens andre mĂ„ske er bedre tjent med et husomdelt magasin. Det handler om at sĂŠtte strĂžm til politikerens holdninger og give dem den stĂžrst mulige rĂŠkkevidde, siger han og skynder sig at understrege, at han ”aldrig nogensinde” selv mener noget politisk.

Jeg kan ikke drysse tryllestĂžv ud over en politiker, som ikke har, hvad det krĂŠver for at blive valgt

Benjamin Rud Elberth

Oplever danskerne den rigtige politiker pÄ sociale medier, nÄr det hele er afvejet og velplanlagt af sÄdan en som dig?

- Ja, det synes jeg absolut. Jeg pakker ikke en lort ind for at fÄ den til at ligne guldkarameller. SÄ vil nogen kalde det spin, men hvis jeg spotter en kandidat, som ikke har sit produkt og politiske dagsorden pÄ plads, sÄ vil og kan jeg ikke hjÊlpe vedkommende.

SĂŠlger I en illusion?

- Jeg kan ikke se, hvordan man kan blive valgt til folketinget, hvis man er en illusion. Jeg kan ikke drysse tryllestĂžv ud over en politiker, som ikke har, hvad det krĂŠver for at blive valgt.

KĂžber flere stemmer

Det fremgÄr af Benjamin Rud Elberths hjemmeside, at han og hans rÄdgivningsteam i udgangspunktet tager 2000 kroner i timen eksklusiv moms for en normal rÄdgivning. Priserne afhÊnger dog af opgavens karakter og omfang.

Hvordan har du det med, at dem, der har rÄd til dig, fÄr flere stemmer, fordi du formÄr at prÊsentere dem bedre?

- Jeg har et stort problem med, at man skal have mange penge for at blive politiker, det er demokratisk Êrgerligt. Men jeg kan ikke have det dÄrligt over, at du gÄr rundt i sko, der er bedre markedsfÞrt end dem fra den lille skosÊlger. Det er den verden vi lever i, siger Benjamin Rud Elberth.

De konservative hyrede allerede Benjamin Rud Elberth et halv Är fÞr valgkampen, og de hÄber, at de kÞber ind pÄ bureauets garanti om at sikre flere stemmer.

- I sidste ende giver valgkampen os forhÄbentlig et bedre valg end sidst, men han kan jo desvÊrre ikke bestemme, om nogle skal stemme konservativt eller ej, siger SÞren VandsÞ.