Enhedslisten vil give udenlandske chauffører dansk arbejdstilladelse
De danske spidskandidater til Europa-Parlamentet er enige om at bekæmpe social dumping blandt chauffører, men ikke hvordan.
Udenlandske chauffører, der ønsker at køre i Danmark, skal have dansk arbejds- og opholdstilladelse og køre under dansk overenskomst.
Det foreslår Enhedslisten.
- Vi har set nogle sager, hvor medarbejdere og arbejdskraftens frie bevægelighed bliver udnyttet groft. Det er helt uacceptabelt, og det kan EU-reglerne desværre ikke forhindre. Så vi må gøre noget selv, siger Eva Enoksen, kandidat til Europa-Parlamentet for Enhedslisten.
Hun peger på Kurt Beier-sagen som skrækeksempel. Her udnyttede et dansk vognmandsfirma et hul i lovgivningen, så filippinske chauffører kunne arbejde i Danmark til en løn langt under den danske.
Tirsdag kunne TV 2 fortælle, at ni ud af ti lastbilchauffører, der kører over de danske grænser, er udlændinge. I mange tilfælde er deres løn helt ned til 10.000 kroner om måneden.
Vejpakke skal dæmme op
EU har en vejpakke på vej, som skal forhindre social dumping.
Den vil blandt andet stramme reglerne for såkaldt cabotagekørsel, så udenlandske chauffører skal have dansk løn, når lastbiler kører ture fra ét sted i Danmark til et andet.
I dag kan lastbilchauffører køre internt i Danmark i op til syv dage og udenlandske turistbuschauffører i op til tre måneder.
Vejpakken er dog ikke endeligt vedtaget, og den vil ifølge Enhedslisten heller ikke løse problemerne med social dumping.
- Der er en lang række huller i lovgivningen i vejpakken, så på nogle områder kan chauffører fortsætte som i dag. Pakken dikterer for eksempel, at chaufførerne skal have mindsteløn, men det har vi ikke i Danmark, og den løser heller ikke noget, hvis chaufførerne for eksempel kører mellem Danmark og Polen, siger Eva Enoksen.
Venstre vil have minimumsløn
Venstres spidskandidat til Europa-Parlamentet, Morten Løkkegaard, advarede lørdag mod at bekæmpe social dumping på nationalt niveau, som Enhedslisten foreslår.
- Hvis ikke vi arbejder med EU-løsninger, så ender vi som briterne, der er i gang med at reservere 30 kilometer motorvej ved Dover til parkeringsplads til lastbiler.
I stedet vil Venstre indføre en minimumsløn på 110 kroner i timen for at imødekomme problemet, men det forslag er partiet alene om
Socialdemokraterne har ligeledes fremlagt et bud på, hvordan man undgår social dumping blandt udenlandske chauffører.
De ønsker at sortliste firmaer, der laver social dumping, og kræve, at alle vandrende arbejdstagere har et id-kort på sig, så man kan se, hvem de arbejder for, sagde Jeppe Kofod (S) under den første spidskandidatduel mellem EU-parlamentarikerne på TV 2 NEWS.