Politik

Radikale vil have afgifter på flytrafik og plante flere træer

Blandt andet Danmarks Naturfredningsforening er positive overfor forslaget.

Klimabelastningen fra de mange flyvninger verden over er et stort problem, og derfor skal der gøres noget.

Sådan lyder det fra Radikale Venstre, der i et nyt klimaudspil lægger op til en særlig CO2-afgift på flytrafik.

For hvert ton CO2 et fly udleder, skal selskabet bag betale 250 kroner, foreslår politisk leder Morten Østergaard.

- Vi kommer også til at flyve i fremtiden, men vi skal flyve grønt. Vi vil sikre, at det kan betale sig for flyselskaberne at investere i grønne brændsler og materiel. Helst så vi kan flyve på el i sidste ende.

Udspillet betyder kort fortalt, at så længe man forurener, så skal man betale. Og de penge, der kommer ind, de skal bruges på at plante skov, da de binder forureningen fra flyene. Desuden skal en del af investeringen gå til forskning på området.

Møder positiv respons

I alt skønner Radikale Venstre, at afgiften vil give omkring 750 millioner kroner årligt i den danske statskasse, når den er fuldt indfaset.

De penge skal bruges i en skovfond, og den anden halvdel skal sendes tilbage til flyindustrien på betingelse af, at de bruges til initiativer, der skal sikre mere bæredygtige fly.

Morten Østergaard forventer, at de grønne flyselskaber på den måde vil få en konkurrencefordel.

Og spørger man i interesseorganisationen Danmarks Naturfredningsforening, vækker klimaudspillet begejstring. Her mener man, at flyafgiften burde have et bredere fokus end kun skov og udvikling af ny teknologi. Man bør også fokusere på at få folk til at bruge andre transportformer.

- Eksempelvis ved at udbygge den kollektive transport i Europa. Så på den måde, tror jeg, at man skal kigge lidt bredere, men der er rigtigt gode elementer i det forslag, siger præsident i Danmarks Naturfredningsforening, Maria Reumert Gjerding.

De Radikales klimaudspil vækker begejstring i Danmarks Naturfredningsforening. Video: Kasper B. Andreasen

Morten Østergaard og Radikale Venstre erkender, at forbrugerne kan risikere en højere pris for billetter.

Vi tror ikke, at vi holder op med at flyve hverken som private eller i forretningslivet

Morten Østergaard, politisk leder Radikale Venstre.

Men det er ikke et ønske om at ændre forbrugernes vaner i forhold til transportformer, siger han:

- Vi tror ikke, at vi holder op med at flyve hverken som private eller i forretningslivet. Men vi kan være med til at accelerere udviklingen hen imod, at vi kan flyve uden at forurene og rejse skov, der kan binde forureningen, indtil vi kan flyve grønt.

- Det er balancen i vores forslag, og det er ikke fremtidens musik. Det er noget, som vi kan sætte i gang med det samme.

Elbiler og træ

Danmarks Naturfredningsforening mener ikke, at vi med sådan et forslag bliver det eneste land med afgifter.

Flere vil følge trop, og det er en mulighed for at være foregangsmænd:

Vi står ikke alene med denne her dagsorden. Slet ikke.

Morten Østergaard, politisk leder Radikale Venstre.

- Vi står ikke alene med denne her dagsorden. Slet ikke. Vi ved jo, at der ligger en Paris-aftale, der forpligter mange lande til at nå ambitiøse klimamål, så på den måde skal vi spille en rolle i at være det gode eksempel, siger Maria Reumert Gjerding.

Også træbyggeri er en del af det nye udspil.

Materialer til nybyggeri står for en væsentlig del af verdens CO2-udledning. Træ er både mindre klimabelastende end beton og kan lagre CO2, lyder det fra De Radikale.

Derfor foreslår partiet, at halvdelen af alt lavt nybyggeri i 2030 skal være i træ, mens hver fjerde nye etagebyggeri skal være i træ.

Desuden ønsker partiet en million el-biler på de danske veje og stoppe salget af benzin- og dieselbiler fra år 2025. Ifølge Morten Østergaard skal pengene, som regeringen og DF brugte på at nedsætte vagtafgiften med, i stedet bruges på at give billigere elbiler.

Partierne på Christiansborg har de seneste måneder været ganske flittige med at komme med miljø- og klimaudspil.

Torsdag præsenterede Socialdemokratiet et skovudspil i Hareskoven nordvest for København, og i februar præsenterede Enhedslisten og De Konservative hvert deres klimaudspil.

De Radikale Venstre udspil indeholder 24 forslag og hedder "Klimaet kalder. Fremad."