Ny trafikplan smadrer muligheden for hurtige tog, mener SF
Der er meget i blå bloks nye plan for Danmarks infrastruktur, som bør laves om efter folketingsvalget, mener Socialistisk Folkeparti.
- Den her aftale smadrer muligheden for at lave hurtige tog i Danmark.
Sådan lyder reaktionen på regeringens nye transportplan fra SF's formand, Pia Olsen Dyhr.
Onsdag formiddag fremlagde regeringen og Dansk Folkeparti en ny aftale, som skal optimere infrastrukturen i landet for den nette sum af 112,7 milliarder kroner frem mod 2030.
Pengene skal især bruges på det danske vejnet. Asfalt til 450 kilometer ny vej skal rulles ud i Danmark, adskillige motorveje skal udvides, og der skal etableres en tredje Limfjordsforbindelse. Der er dog et aber dabei; planen kan ikke nå at blive vedtaget inden det forestående folketingsvalg.
Overlever denne aftale et valg, hvis der danner sig et rødt flertal?
- Hele aftalen gør ikke, siger Pia Olsen Dyhr i magasinet 'Lippert' på TV 2 NEWS.
- Prioriteringen mellem kollektiv trafik og veje er gal. Jeg synes hellere, vi skulle investere mere i vores tog, for med den aftale kommer blandt andet vestjyderne til at sidde med ingenting i hånden.
Der er derfor meget, SF's formand gerne vil ændre i transportaftalen, hvis hun og de resterende røde partier får flertallet efter næste valg.
- Jeg synes, vi har en pligt som politikere til at sørge for, at der kommer kollektiv trafik i hele landet, fordi der findes folk, som ikke kan transportere sig med bil: Børn, ældre og handicappede, siger Pia Olsen Dyhr, som også understreger, at en god kollektiv trafik i sidste ende også er det bedste for vores alle sammens klima.
DF vinker farvel til Togfonden
Men så længe flertallet er blåt, må SF's partiformand altså indstille sig på, at en række af de tiltag, hun selv var med til at tage som transportminister i 2013 og 2014, kan være på afveje.
Står det til Dansk Folkeparti er den såkaldte timemodel foreløbigt også død. En model, som Pia Olsen Dyhr selv var med til at få vedtaget, da hun i 2014 som transportminister for den daværende S-R-SF-regering kunne fremlægge en aftale om Togfonden DK.
Modellen ville sikre hurtigere togforbindelser mellem de store byer i Danmark. En time fra København til Odense, en time mere fra Odense til Aarhus og atter en time til Aalborg.
Dansk Folkeparti gjorde det i begyndelsen af marts klart, at partiet ikke længere kunne støtte forliget fuldt og helt, da man mente, det trængte til "en revurdering", som det lød fra transportordfører Kim Christiansen.
SF: Noget er for vigtigt til kompromisser
Med dagens blå plan for fornyelsen af den danske infrastruktur fastholder Dansk Folkeparti deres nej til timemodellen.
- Dansk Folkeparti mener, at der er ting i togfondens fase 2, som er meget dyre, og som ikke er finansieret. Så derfor opsiger vi forliget. Hvis de resterende partier i forliget har flertal uden os efter valget, så består forliget. Ellers falder det, fastslog René Christensen (DF) ved onsdagens pressemøde.
Det betyder et farvel til Vejle Fjord-broen og i stedet et goddag til flere motorvejskilometer.
Hvis Vejle Fjord-broen og Togfonden er så vigtig, hvorfor gik I så ikke med ind til forhandlingsbordet? Skylder I ikke danskerne at få indflydelse på det her?
- Jeg er ikke afvisende for at komme til forhandlinger, men som jeg har forstået det, så har regeringen allerede lukket aftalen med Dansk Folkeparti, siger Pia Olsen Dyhr.
- Desuden er der nogle ting, der er så vigtige, at man ikke bare kan skrotte dem.
Se hele interviewet med Pia Olsen Dyhr i 'Lippert' på TV 2 PLAY.