Politik

Enhedslisten vil indføre flyafgift - jo mere du flyver, jo dyrere bliver det

Enhedslisten vil have danskerne til at flyve mindre, men både flybranchen og flere partier mener, en flyafgift er den forkerte vej at gå.

Når danskerne hopper op i flyvemaskinen, skal de fremover betale mere for flybilletten.

Det mener Enhedslisten, der vil indføre en flyskat. Forslaget er en del af partiets klimaplan, der præsenteres onsdag.

Bliver forslaget til virkelighed, vil der være forskel på, hvordan det rammer. Flyafgiften for passagerer på økonomiklasse bliver lavere end for rejsende på business- eller 1. klasse.

Det er fuldstændig utopisk at tro, at vi kommer til at flyve mindre

Joachim B. Olsen

Enhedslistens politiske ordfører, Pernille Skipper, forklarer, at afgiftens formål er at få færre til at rejse med fly.

- Vi bliver nødt til at få nedbragt antallet af flyrejser, hvis vi vil kunne se kommende generationer i øjnene. Vi vil bare sørge for, at det bliver fordelt socialt fair, siger hun til TV 2.

Sådan stiger priserne

Fly er den mest forurenende transportform, og for at nå Danmarks mål om at være CO2-neutral i 2050 skal der tages skrappere midler i brug end i dag, mener Enhedslisten.

Partiet vil foruden hensynet til rejseklasse også graduere flyafgiften efter, om rejsen er indenrigs, i Europa eller uden for Europa. Og så skal afgiften stige i takt med antallet af rejser.

For den første indenrigsflyvning skal flyafgiften eksempelvis være 50 kroner per vej for økonomiklasse stigende til 200 kroner per vej fra femte flyvning om året.

Hvor afgiften skal betales både ud og hjem for indenrigsflyvninger, skal den kun betales ved afrejse for udenrigsflyvninger. Her vil den til gengæld være noget højere.

For flyvninger til andre europæiske lande koster første tur 150 kroner i afgift på økonomiklasse og 190 kroner for business- og 1. klasse.

Flyvninger uden for Europa begynder med en afgift på 250 kroner for økonomiklasse og 325 kroner for business- og 1. klasse og stiger i takt med antallet af årlige rejser.

Der er allerede flyskat i Norge og Sverige. Sidstnævnte har for nylig oplevet et fald i antallet af passagerer, men selvom Enhedslisten vil have færre til at flyve, mener partiet, at de foreslåede afgifter er på et niveau, hvor de ikke fortrænger flyruterne til andre nabolande uden afgifter.

Joachim B. Olsen: Utopisk

For en familie med to børn vil en tur til Sydeuropa årligt koste 600 kroner ekstra på økonomiklasse og 1320 kroner ekstra med to ture.

Det vil komme til at ramme almindelige mennesker meget, meget lidt

Pernille Skipper

I Folketinget ønsker både Alternativet og SF også at indføre en flyafgift, men hos Socialdemokratiet og i hele den blå blok er der modstand. Blandt andet hos Liberal Alliance.

- Det giver slet ikke nogen mening, at man skal betale forskellige skatter efter økonomiklasse. Det forurener jo lige meget, siger han til TV 2.

Liberal Alliance anerkender, at der skal gøres mere for at mindske CO2-udledningen fra transportsektoren, men det sker ikke ved at indføre en flyafgift.

Joachim B. Olsen mener, at Enhedslisten blander fordelingspolitik og klimapolitik sammen og ser hellere, at der kigges på, om brændstofafgifterne i tilstrækkelig grad tilskynder flyselskaberne til at flyve med mere miljøvenlige brændsler.

- Det er fuldstændig utopisk at tro, at vi kommer til at flyve mindre. Det handler om at udvikle nye teknologier, og beskatningen skal fremme den dagsorden. Det gør det her forslag ikke, siger han.

Vil kompensere lavindkomster

Hos både Liberal Alliance og resten af modstanderne er argumentet mod en flyafgift, at den rammer social skævt, fordi en flyafgift forholdsmæssigt vil ramme lavindkomstgrupperne hårdest.

Det har Enhedslisten forsøgt at tage højde for ved at graduere efter klasse, og så vil partiet også give lav- og mellemindkomstgrupperne nogle af pengene tilbage ved at bruge indtægterne på en skatterabat i form af en højere grøn chek.

Partiet lægger vægt på, at pengene ikke skal ende i statskassen, men erkender også, at ikke alle i lav- og mellemindkomstgrupperne bliver kompenseret en til en. Det kommer an på mængden af rejser, lyder det fra Pernile Skipper.

- Det vil komme til at ramme almindelige mennesker meget, meget lidt, siger hun.

Modstand fra flybranchen

Hos brancheforeningen Dansk Luftfart siger direktør Michael Svane, at flybranchen er meget optaget af at mindske klimapåvirkningen. I lighed med flere af modstanderpartierne mener han dog, at en flyskat rammer socialt skævt, og derfor vil han hellere gå andre veje.

En meget lille del af flyene flyver i dag på biobrændsel, og Dansk Luftfart mener, der bør gøres mere for at sikre, at flere vælger det mere miljøvenlige brændstof. 

- Problemet er, at vi skal have fat i biobrændstof. Der er kamp om det, og vi har et forsyningsproblem, vi skal have løst. Vi konkurrerer med andre, og vi skal i hvert fald have sikkerhed for, at vi rent faktisk kan tanke, når vi flyver, siger Michael Svane til TV 2.

Pernille Skipper afviser imidlertid, at det vil løse problemerne alene. Hun siger, at en stor del af biobrændslen kommer fra nyplantet skov, som fældes kun for at brænde det af til biobrændsel, og det hjælper ikke klimaet meget, mener hun.

Forslaget fra Enhedslisten vil ikke være et krav for at støtte en ny rød regering.