BLOG: Seksårige børn skal ikke tvinges i skole til de er helt udmattede
BLOG: Først et gab, så to gab. Snart er det stort set alle børnene i klassen, der gaber stort.
Trætheden har meldt sig. Koncentrationen er ved at fordufte, hvis den da ikke allerede er forsvundet. Klokken har kun lige passeret 13, så der er stadig en time til 0.a har fri fra skole.
Når jeg taler med forældre, lærere og pædagoger fortæller de, at skoledagen er blevet for lang – særligt for de mindste børn. Børnene selv fortæller også, at skoledagen ofte føles lang. Alt for lang.
At skoledagen føles lang er ikke svært at forstå. Børnene kommer fra en hverdag i børnehaven, hvor det meste af dagen bestod af leg. Tegne, hullahoppe, bygge sandslotte, lege med bondegårdsdyrene. Aktiviteter med et pædagogisk formål, men som af børnene opleves som leg.
Når børnene begynder i børnehaveklasse oplever de, at der er færre voksne omkring dem, og mange flere børn i klassen. Der er flere timer, hvor de skal sidde stille. Flere timer med bogstaver og tal end der var i børnehaven.
Med reformen forsøgte man at komme mere fritid ind i skoledagen, for at gøre dagen mere varieret, og forsøge at undgå de trætte små hoveder, der hænger, særligt sidst på dagen. Men for børnene opleves det ikke som deres helt egen fritid. Tanken om, at fritid kan proppes ind i skoledagen, mener jeg, er forkert. Det der foregår i skolen vil aldrig give børnene den frie følelse, de fortjener. Den frie leg, den frie tanke, glæden og lysten kan ikke sættes på fag. Oplevelsen af fritid får børnene derimod i SFO’en, fodboldklubben, legegruppen, teatergruppen eller derhjemme. Den får de med klatren i træerne, guitarspil, middagslur eller sang.
Jeg mener, at det er på tide, at vi giver børnene fritiden tilbage og anerkender den som mindst lige så vigtig som tiden i skolen. Det gode børneliv indeholder nemlig at børn har frihed og tid til at lege. Derfor mener vi i SF, at børnene skal være lidt mindre i skole og i stedet have mere tid i fritidshjemmet, hjemme eller til fritidsaktiviteter.
SF vil gøre skoledagen kortere for de mindste elever og friheden tilbage til skolerne, så de kan gøre dagen kortere for mellemtrinnet og udskolingen, hvis de synes det er bedst for børnene. Med en kortere skoledag er der stadig mulighed for at give børnene en varieret skoledag med god undervisning, bevægelse og inddragelse af lokalsamfundet, samtidig med at vi giver børnene mere fritid. For at styrke børnenes fritidsliv er det helt afgørende, at der følger penge med til SFO’erne. SFO’erne fortjener et løft.
Og børnene fortjener ro fra politikernes mange krav og forventninger.