Myndighederne fik ikke besked om tysk togulykke - nu kræver politikere handling fra ministeren

Transportministeren kalder den manglende information "uacceptabel og under al kritik". Han vil dog ikke g√• til EU, f√łr han har et samlet overblik.

Hvorfor fik de danske myndigheder ikke besked om årsagen til en tysk togulykke i 2014, der kan ligne den på Storebælt?

Det sp√łrgsm√•l stiller flere transportordf√łrere p√• Christiansborg sig, og nogle af dem kr√¶ver nu handling fra transport-, bygnings-, og boligminister Ole Birk Olesen (LA).

- Vi skal ned og sl√• i bordet p√• EU-niveau og sige, at det er uacceptabelt. Meldingerne skal igennem med det samme. Det her er ikke atomfysik, siger Venstres transportordf√łrer, Kristian Pihl Lorentzen, til TV 2.

Skal fortælle om ulykkers årsager

Det var p√• et orienteringsm√łde onsdag med Havarikommission og Trafik-, Bygge-, og Boligstyrelsen om Storeb√¶ltsulykken med otte d√łde, at Folketingets transportordf√łrere fik at vide, at Det Europ√¶iske Jernbaneagentur ikke gjorde de danske myndigheder bekendt med √•rsagen til en togulykke i Hamborg i 2014.

I en anden sammenhæng kan den få fatale konsekvenser

Rasmus Prehn, transportordf√łrer for Socialdemokratiet

Det Europ√¶iske Jernbaneagentur h√łrer under EU og har blandt andet til opgave at fort√¶lle om jernbaneulykkers √•rsager, s√• lignende kan undg√•s i fremtiden.

Men da en trailer p√• et godstog ‚Äď en s√•kaldt s√¶ttevogn ‚Äď i maj 2014 bragede ind i en bropille efter at have forskubbet sig, fik de danske myndigheder ikke besked. Det bekr√¶fter Trafik-, Bygge-, og Boligstyrelsen ogs√• over for TV 2.

S kr√¶ver h√łjere sikkerhedsniveau

Det er uklart, om det er de tyske myndigheder, der ikke har meldt årsagen til ulykken ind til Det Europæiske Jernbaneagentur, eller om det er sidstnævnte, der har undladt at videreformidle informationen.

Men Socialdemokratiets transportordf√łrer, Rasmus Prehn, er enig med Kristian Pihl Lorentzen i, at der skal strammes op. Han kalder det ‚ÄĚfuldst√¶ndig fatalt‚ÄĚ, hvis nyttig viden ikke er blevet givet videre.

- Sikkerhedsniveauet og vidensdelingen skal l√łftes, s√• det bliver meldt videre, hvis der opst√•r en h√¶ndelse ‚Äď ogs√• selvom den kan virke banal eller ligegyldig √©t sted. I en anden sammenh√¶ng kan den f√• fatale konsekvenser, siger Rasmus Prehn til TV 2.

Forbud efter fejl i test

Havarikommissionen og Trafik-, Bygge-, og Boligstyrelsen har ikke √łnsket at stille op til interview med TV 2 om den manglende orientering fra Det Europ√¶iske Jernbaneagentur. Men if√łlge Kristian Pihl Lorentzen og Rasmus Prehn kan ulykkerne ligne hinanden.

Vi ved, at ulykken i Hamborg var med tilsvarende materiel

Kristian Pihl Lorentzen

Det vides endnu ikke, hvad der er √•rsag til ulykken p√• Storeb√¶ltsbroen 2. januar. Men tirsdag udstedte Trafikstyrelsen et √łjeblikkeligt forbud i forel√łbigt 14 dage mod k√łrsel med s√¶ttevogne (ogs√• kaldet lastbiltrailere) l√¶sset p√• lommevogne (s√¶rlige godsvogne, der kan transportere og holde en trailer p√• plads).

V: - Kunne måske have reddet liv

√Örsagen til forbuddet er en test foretaget hos firmaet DB Cargo mandag. DB Cargo stod for den godstransport, som ramte passagertoget p√• Storeb√¶ltsbroen, men en test har siden vist, at l√•semekanismen (en s√•kaldt kongetap) i to ud af tre tilf√¶lde fejlede p√• samme type vogn, som forulykkede p√• Storeb√¶lt.

- Vi ved, at ulykken i Hamborg var med tilsvarende materiel, og derfor havde det selvf√łlgelig v√¶ret godt, hvis vi havde f√•et meldingerne med det samme, siger Venstres transportordf√łrer, Kristian Pihl Lorentzen.

Han understreger, at den fulde årsag til ulykken på Storebælt endnu ikke er klarlagt, men han afviser ikke, at et bedre europæisk varslingssystem kunne have reddet liv.

- Det kunne det måske, og det er også nok for mig. Det kunne have været en mulighed for, at vi var særligt opmærksomme på problemer med de her vogne, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Onsdag er det ogs√• kommet frem, at samme godsvognstype som den p√• Storeb√¶lt var involveret i en norsk jernbaneulykke i 2006. Her fejlede l√•semekanismen, men heller ikke den h√¶ndelse har Trafik-, Bygge-, og Boligstyrelsen v√¶ret bekendt med f√łr ulykken p√• Storeb√¶lt.

Minister: - Det er helt uacceptabelt

Transport-, bygnings-, og boligminister Ole Birk Olesen (LA) vil ikke stille op til interview med TV 2 om sagen. Han har i stedet sendt et skriftligt svar.

- Det er uacceptabelt og under al kritik, at en s√•dan ulykke kan ske i Tyskland, uden vi f√•r viden om det i Danmark. N√•r vi har et overblik over, hvad vi samlet vil opfordre EU-myndighederne til som konsekvens af ulykken p√• Storeb√¶lt, vil jeg naturligvis straks henvende mig klart og utvetydigt p√• et passende h√łjt niveau, skriver Ole Birk Olesen.

TV 2 har også spurgt Det Europæiske Jernbaneagentur, hvorfor de danske myndigheder ikke fik viden om årsagen til den tyske jernbaneulykke. Det har endnu ikke været muligt at få et svar.