BLOG: Uddannelsesloft og fremdrift presser unge ud over kanten
BLOG: Regeringen skyder sig selv i foden med alt for stram politisk styring af unge under uddannelse. Stop nu op og giv de unge ro på.
Når lovgivning virker stik imod hensigten, er det nok på tide at stoppe op og overveje, om man skulle lave noget om.
Sådan håber jeg, de tænker i regeringen og ikke mindst hos Uddannelses- og forskningsministeren i dag, hvor det er kommet frem, at frafaldet på universiteterne er steget med 20 procent, siden man indførte fremdriftsreformen. Det skyldes ifølge eksperter i høj grad både fremdriftsreformen og uddannelsesloftet.
Formålet var ellers det stik modsatte.
Med fremdriftsreformen ville man sørge for, at de studerende kom hurtigt igennem systemet. Ikke for mange sabbatår og andre svinkeærinder. Og uddannelsesloftet skulle sikre, at de studerende ikke tager den ene uddannelse efter den anden. De skal ud at bidrage til samfundet i en fart. Det kunne de vel nok forstå.
Men nej, det kunne de ikke. Og jeg må indrømme, at det kan jeg heller ikke.
For hvorfor skulle et sabbatår eller to være et problem, hvis det er det, der skal til, for at man så er klar til at tage en videregående uddannelse? Kunne det tænkes, at det endda øger chancen for at vælge rigtigt i første omgang?
Og hvad er egentlig problemet i at tage flere uddannelser? Jeg er sikker på, at der er mange mennesker med to uddannelser, som har god gavn af begge i det job, de sidder i. Og er formålet med hele uddannelsessystemet ikke, at vi bliver klogere? Så må det i mine øjne også være tilladt at blive klogere på, hvad man vil undervejs.
Regeringens politik tvinger studerende til at have fart på. Hurtighed, pres, fart. Istedet for kvalitet.
“Hvis jeg ikke tager mit fag til tiden, så rammer det mig som en boomerang senere hen.”
“Hvis jeg dropper ud nu i stedet for at tage min sidste eksamen, kan jeg stadig komme ind på en anden uddannelse.”
“Hvis jeg går i gang med det samme, kan jeg stadig nå at gange mit karaktergennemsnit op.”
Det er nogle af alle de bekymringer, de står med.
Stod det til mig, skulle de studerende slet ikke have de her bekymringer. De bør have meget mere ro på, så de kan koncentrere sig om at fordybe sig og blive dygtige, samtidig med at de i øvrigt skal have luft til at leve og udvikle sig som mennesker.
Vi bør droppe karakterbonusser og skrotte uddannelsesloftet, og så bør vi blive langt bedre på at give plads til, at børn og unge skal blive til nogen og ikke bare til noget.