Dansk Folkeparti vil ikke nedsætte afgifter kun for elbiler

Partiet vil hellere ændre hele systemet med registreringsafgifter end lave aftale specielt for elbiler.

Årets finanslovsforhandlinger er stødt på sin første krise, allerede før de er gået i gang.

Dansk Folkeparti vil ikke være med til den omlægning af registreringsafgifterne for elbiler, som regeringen ønsker skal være med til at sætte gang den hurtige omstilling fra benzin- og dieselbiler.

I stedet ønsker Dansk Folkeparti en fuldstændig omlægning af registreringsafgiften.

- Vi lægger op til, at vi fĂĄr truffet den endelige beslutning, der giver os et afgiftssystem pĂĄ biler, som altid favoriserer den mest miljørigtige bil. For sĂĄ skal vi ikke gĂĄ rundt og lave lappeløsninger fra ĂĄr til ĂĄr, siger Dansk Folkepartis leder, Kristian Thulesen Dahl.

Afviser hurtig aftale

I dag mødtes han med regeringen for at fastlægge en køreplan for finanslovsforhandlingerne mellem regeringen og Dansk Folkeparti.

Og han vil ikke være med til at lave en hurtig særaftale, der alene skal favorisere elbilerne.

- Vi har i nogle år i træk rodet med bilafgiften, og nu trænger danskerne til ro omkring den. Nu skal vi så efter regeringens opfattelse lave nogle lappeløsninger for de næste to år for at fremme elbilmarkedet. Hvorfor ikke lave et system, der altid favoriserer den mest miljørigtige bil? Om det så er en ren elbil, en hybridbil eller en brintbil i fremtiden, det må markedet jo så finde ud af, siger Kristian Thulesen Dahl.

Minister: - Vi kan ikke levere

StĂĄr det til Dansk Folkeparti, bør en omlægning af registreringsafgiften allerede gøre sig gældende inden jul. 

Det er dog ikke noget, der falder i god jord hos regeringen. Ifølge finansminister Kristian Jensen halter teknologien efter hos Skat. Det sætter en stopper for en omlægning. 

- Vi kan ikke levere - ikke pĂĄ grund af manglende politisk vilje, men pĂĄ grund af manglende it-evner i Skat. 

- Den melding, jeg fik for et ĂĄr siden, var, at Skats it-systemer ikke er i stand til at kunne lave den model. Jeg gĂĄr ud fra, at jeg fĂĄr samme svar i dag, siger han.

Bilsalget bremser op

Sidste år satte de politiske forhandlinger om registreringsafgifterne salget af nye biler i Danmark næsten i stå, mens befolkningen ventede på, at bilerne skulle blive billigere.

Derfor har både regeringen og Dansk Folkeparti lagt vægt på, at man i år skulle have en ny aftale om registreringsafgifterne på plads inden nytår.

SĂĄ meget billigere kan elbilerne blive

  1. VW E-UP

    Nypris i dag: 187.890 kroner.

    Nypris med regeringens foreslåede ændringer:

    2019: 187.890 kroner (samme pris som med nuværende afgiftsregler).

    2020: 187.890 kroner (11.050 kroner billigere end med nuværende afgiftsregler).

    2021: 198.940 kroner (4250 kroner billigere end med nuværende afgiftsregler).

    2022: 203.190 kroner (1.700 kroner billigere end med nuværende afgiftsregler).

     

  2. BMW I3

    Nypris i dag: 295.000 kroner.

    Nypris med regeringens foreslåede ændringer:

    2019: 295.000 kroner (samme pris som med nuværende afgiftsregler).

    2020: 295.000 kroner (11.050 kroner billigere end med nuværende afgiftsregler).

    2021: 306.050 kroner (4250 kroner billigere end med nuværende afgiftsregler).

    2022: 310.300 kroner (1700 kroner billigere end med nuværende afgiftsregler).

  3. Nissan Leaf Tekna (40 KWH) med ekstraudstyr

    Nypris i dag: 327.274 kroner.

    Nypris med regeringens foreslåede ændringer:

    2019: 319.000 kroner (26.547 kroner billigere end med nuværende afgiftsregler).

    2020: 319.000 kroner (59.390 kroner billigere end med nuværende afgiftsregler).

    2021: 378.390 kroner (22.842 kroner billigere end med nuværende afgiftsregler).

    2022: 401.232 kroner (9137 kroner billigere end med nuværende afgiftsregler).

  4. Tesla Model S100

    Nypris i dag: 1.016.479 kroner.

    Nypris med regeringens foreslåede ændringer:

    2019: 986.479 kroner (215.779 kroner billere end med nuværende afgiftsregler).

    2020: 1.134.758 kroner (309.724 kroner billigere end med nuværende afgiftsregler).

    2021: 1.444.481 kroner (232.224 kroner billigere end med nuværende afgiftsregler).

    2022: 1.676.705 kroner (92.889 kroner billigere end med nuværende afgiftsregler).

Kilde: Dansk Elbil Alliance.