Politik

Forsvarsministeren beskyldes for vildledning om kampfly

F35 kampfly på Luke Air Force Base i Arizona i USA. Mads Claus Rasmussen / Scanpix Denmark

Forsvarsministeren undlod vigtige oplysninger før en milliardbevilling til nye kampfly, siger eksperter.

Forsvarsminister Claus Hjort Frederiksen (V) har vildledt Folketinget i sagen om, hvor meget de kommende danske F-35-kampfly vil støje, vurderer to eksperter i forvaltningsret.

Det skriver Jyllands-Posten.

Eksperternes vurdering er foretaget på baggrund af forløbet op til, at Folketingets Finansudvalg i december 2017 bevilgede over 16 milliarder kroner til det nye kampfly.

Her undlod ministeren nemlig i flere omgange at oplyse Folketinget om, at der var problemer med at få valideret tiltag, som skulle sikre, at flyet kunne flyve sådan, at beboerne ved Flyvestation Skrydstrup i Sønderjylland ikke ville blive tvunget ud af deres huse af støjen.

Det viser en aktindsigt, som Jyllands-Posten har fået. Heraf fremgår det, at Forsvarsministeriet forsøgte at få blåstemplet, at man ved at ændre på flyets motorindstillinger kunne få flyet til at støje mindre, end flyproducentens støjdata viste.

Kan koste skatteborgere

Men de danske beregninger ville det amerikanske udviklingskontor for F-35-flyet, Joint Program Office i USA (JPO), ikke kunne godkende.

- Ingen vil tage ansvaret for dette, skrev en medarbejder i JPO i en mail til det danske kampflykontor allerede i september sidste år.

Disse oplysninger videregav Hjort Frederiksen dog ikke til Folketinget forud for mødet i december, hvor politikerne godkendte milliardindkøbet. Dermed kan flykøbet komme til at koste skatteborgerne flere penge til støjgener end hidtil oplyst.

- Hvis der har været den mindste tvivl om tallene, skulle det have været fremlagt for Folketinget. For på det tidspunkt i november og december kunne regeringen ikke have været i tvivl om, at der var massiv politisk interesse for sagen, siger professor i forvaltningsret Sten Bønsing til Jyllands-Posten.

Det samme mener professor i forvaltningsret Jørgen Albæk Jensen:

- Og her er det da en ekstra skærpende omstændighed, at den ikke gjorde det, når nu flere partier i Folketinget direkte havde rejst sagen, siger han.

Ministerium afviser

Forsvarsministeriet afviser i en skriftlig udtalelse, at der er tilbageholdt oplysninger for Folketinget:

- Folketinget var før vedtagelsen af aktstykket orienteret om, at flystøjsproblematikken håndteres i regi af en anlægslov, der fremsættes i 2019. I øvrigt havde Forsvarsministeriet ikke på tidspunktet for Folketingets vedtagelse af aktstykke 31 afklaret, at de optimerede flyveprofiler ikke var brugbare.

Den forklaring afvises dog af Bønsing og Albæk Jensen, som overfor Jyllands-Posten fastholder, at selv den mindste tvivl om støjberegningerne skulle have været fremlagt for Folketinget på grund af størrelsen af det statslige indkøb.

Både R, SF og Enhedslisten kalder det uacceptabelt.

- Der er et mønster. Hver gang Folketinget skal beslutte noget om flyet, bliver de dele, som er kritiske, og hvor borgerne på en eller anden måde kommer i klemme, skjult for Folketinget, siger Eva Flyvholm (EL) til Jyllands-Posten.

Claus Hjort Frederiksen kan derfor se frem til at blive indkaldt til et samråd af Enhedslisten.

- Det er dybt, dybt alvorligt, og jeg vil selvfølgelig kalde forsvarsministeren i samråd om sagen, siger Eva Flyvholm, som mener, at det kan få drastiske konsekvenser for forsvarsministeren.

- I sidste ende er det sådan, at en minister, som vildleder Folketinget, ikke kan blive siddende på sin post, siger hun til Jyllands-Posten.

Det er ikke første gang, indkøbet af de 27 F-35 Lockheed Martins Joint Strike Fighter-fly kommer under hård beskydning.

I efteråret 2017 kritiserede Rigsrevisionen Forsvarsministeriet for at være alt for optimistiske i en prognose for, hvor længe flyet kunne holdes på vingerne om året.

Forsvarsministeriet anslog i en prognose, at F-35 flyet ville kunne være på vingerne 250 timer om året. Men det var alt for højt i sammenligning med lande som Norge og Holland, hvor den årlige flyvetid er på henholdsvis 168 og 210 timer.

De 27 kampfly har ifølge Ingeniøren en samlet pris på 18 milliarder kroner, men når de også skal vedligeholdes og holdes i luften i 30 år, løber den samlede udgift op i 66 milliarder kroner.