Politik

BLOG: Børn og unge på sovepiller bør være et wake up-call

Antallet af børn, der får sovepiller, stiger og stiger. Det er på tide, vi undersøger konsekvenserne af forbruget og årsagerne til problemet.

Tusindvis af børn og unge i Danmark får sovepiller, og antallet er kun steget de seneste år. Det er der grund til at være bekymret over, særligt fordi vi ikke kender bivirkningerne af det sovemiddel, melatonin, som lægerne udskriver. Men også fordi vi i mine øjne bør se på, hvad årsagerne er til, at så mange børn og unge får brug for unaturlig hjælp til at falde i søvn.

Det første problem er der kun en løsning på. Vi er nødt til at blive klogere på konsekvenserne af at give vores børn og unge sovepiller. Derfor skal vi selvfølgelig sætte penge af til forskning. Det kan vi passende gøre, når vi til efteråret skal fordele forskningsmidler på Christiansborg.

Men vi skal selvfølgelig gøre mere end bare at holde øje med udviklingen og undersøge bivirkninger.

Jeg tror på, vi kan nå langt ved at give vores børn og unge meget mere ro på. Vi kan ikke undgå, at nogle børn og unge bliver syge og får brug for medicin, og vi kan ikke udrydde ADHD og autisme, som er nogle af årsagerne til, at læger udskriver sovepiller. Men jeg tror på, vi kan gøre en forskel for mange unge, hvis vi i højere grad giver dem tid og plads til at udvikle sig.

Det her problem står jo ikke alene. Vi ved, at op mod hvert femte barn i en børnehave eller skoleklasse er belastet af stress. Og antallet af unge med stresssymptomer stiger, mens medicinforbruget følger med.

Jeg mener, vi har skabt et sygt system, hvor børn bliver skubbet for hurtigt frem gennem uddannelsessystemet, og hvor de konstant bliver målt og vejet med nye test og eksamener. Det går i alt for mange tilfælde for hurtigt med at komme fra vuggestuen til børnehaven, og det samme når de skal videre til skolen. Og her skal de så vænne sig til at blive testet og sammenlignet, mens de går i for store klasser med for få voksne per barn.

Vi har brug for en ro på-reform, som kan sikre mere tid til børnenes udvikling. Meget mere støtte og vejledning og meget mere tid til leg, kreativitet og fejl.

Det nuværende system er måske udmærket for de stærkeste elever, som brager gennem uddannelsessystemet og får den ene sejr efter den anden, hver gang de bliver testet. Men for dem, der ligger i den anden ende, er det altså en helt anden snak. 

Lad os nu reagere på alle de advarselslamper, der blinker.