DF overrasket over medieudspil: - Vi har jo pralet med meget radio for billige penge

Regeringens medieudspil er det stik modsatte af dét, som Dansk Folkeparti vil, lyder reaktionen fra partiets medieordfører.

Meget voldsomt og meget overraskende.

Sådan lyder reaktionen fra Dansk Folkepartis medieordfører, Morten Marinus, på TV 2s oplysninger om, at regeringen i sit udspil til et nyt medieforlig blandt andet foreslår en besparelse på 33 procent på Radio24syv.

­- Vi har jo gennem de seneste år pralet med, at vi får rigtig meget radio for en billig penge, når det drejer sig om Radio24syv – det har jeg også hørt flere politikere i regeringspartierne udtale sig om, siger han til TV 2.

- Vi klynker ikke

Kanalchefen for Radio24syv, Jørgen Ramskov, siger til TV 2, at en besparelse på 33 procent vil betyde, at der i en tredjedel af årets timer som konsekvens ikke vil blive sendt radio.

- Det vil være en radikal anderledes radio, end vi laver i dag. Vi klynker ikke, for vi er vant til at lave meget radio for meget få penge, men 33 procent over fem år er jo halvanden gang så meget som den kæmpe nedskæring, DR kom ud for, siger Jørgen Ramskov.

Han undrer sig desuden over, at regeringen ifølge TV 2s oplysninger lægger op til muligheden for reklameindtægter.

- For en blanding af reklamer og licens har jo tidligere gjort lidt ondt på TV 2.

Jørgen Ramskov henviser til, at tre EU-domme i 2017 slog fast, at TV 2 havde modtaget ulovlig statslig finansiering.

- Men jeg glæder mig til at få alle detaljerne i forliget, så må vi også se på, hvilke muligheder det giver, siger Jørgen Ramskov.

Læs alle reaktionerne på medieudspillet her
Regeringen fremlægger torsdag sit medieudspil med millionbesparelser. Mosaikken bliver løbende opdateret.

Det stik modsatte af, hvad DF vil

TV 2 erfarede onsdag aften, at regeringen i udspillet, som kulturminister Mette Bock (LA) fremlægger torsdag, desuden lægger op til, at 40 procent af TV 2 skal sættes til salg, og at TV 2-regionerne skal spare to procent om året de næste fem år.

Besparelsen på TV 2-regionerne kommer også bag på Dansk Folkeparti, som i 2016 præsenterede deres forslag til et medieudspil. I udspillet lagde partiet op til at styrke de regionale og lokale medier, herunder TV 2s regioner og Danmarks Radio P4, der i dag får midler som public service-medier.

- Vi ønsker at styrke de regionale og lokale medier. Så det (besparelserne i udspillet, red.) er stik modsat dét, vi vil i Dansk Folkeparti, siger Morten Marinus.

I udspillet vil det ifølge TV 2s oplysninger også fremgå, at DR skal lukke to af sine i alt seks tv-kanaler, og at der skal sættes en ny tv-kanal – der skal indeholde kultur, oplysning og musik – samt en ny radiokanal med klassisk musik i udbud.

I medieudspillet vil regeringen desuden udvide den nuværende public service-pulje fra 35 millioner til 220 millioner kroner.

Står fast på DR-besparelse

Allerede i midten af marts præsenterede regeringen og Dansk Folkeparti dele af udspillet.

Her stod det klart, at partierne vil beskære Danmarks Radio med 20 procent over fem år. Af de 20 procent vil langt størstedelen – 15 procent – blive brugt til at finansiere omlægningen af medielicensen, så den fremover bliver trukket via indkomstskatten.

Morten Marinus siger til TV 2, at partiet står ved den besparelse, der allerede er blevet lagt frem i forhold til DR, men at partiet ikke vil have besparelser for de øvrige medier og aktører, der har fået penge fra public service-puljen.

- Tværtimod kunne vi godt tænke os, at det blev styrket. Så det ser ud til, at det bliver nogle hårde forhandlinger, vi skal i gang med. Men vi er klar – vi har ventet i over halvandet år, siger han.

Vil have et privat mediemarked

Ifølge TV 2s politiske redaktør, Anders Langballe, er medieudspillet et udtryk for et ønske fra regeringens side om at lave et anderledes mediemarked, hvor man både har nogle store aktører i form af blandt andet TV 2 og DR og så et privat mediemarked.

- Det kan være nye netmagasiner og alt muligt, der popper op rundt omkring, hvis de er kvalificerede til at lave public service-journalistik, siger han.

TV 2 erfarer: Regeringens udspil til medieforlig

Radio24syv skæres ned med en tredjedel, og kanalen udbydes i 2019, hvor en kommende ejer får mulighed for reklameindtægter.
 

40 procent af TV 2 skal sættes til salg.
 

TV 2-regionerne skal spare to procent om året de næste fem år.

Den eksisterende public service-pulje udvides fra 35 millioner til cirka 220 millioner kroner.
 

DR skal skære to tv-kanaler - fra seks til fire.
 

Der skal sættes en tv-kanal i udbud, der skal indeholde kultur, oplysning og musik.
 

Der skal sættes en radiokanal med klassisk musik i udbud.