BLOG: Konfliktalarm: Er der endnu en lÊrerlockout pÄ vej?

16x9
Der skal forhandles en fair arbejdstidsaftale hjem for lĂŠrerne, mener Jacob Mark. Foto: Emil Hougaard / Scanpix Denmark

BLOG: Jeg er bange for, at der er endnu en alvorlig konflikt pÄ vej pÄ skoleomrÄdet i Danmark.

MĂ„ske er der endda en konflikt pĂ„ vej pĂ„ store dele af det offentlige arbejdsmarked. Vi er nĂždt til at lĂŠgge et pres for, at der forhandles en fair arbejdstidsaftale hjem for lĂŠrerne.

Forhandlingerne om en ny arbejdstidsaftale for lÊrerne er brudt sammen, og en uholdbar situation lurer lige om hjÞrnet for alle Danmarks bÞrn. Strejke, lockout eller begge dele. Dage uden undervisning. Dage hvor i forvejen udsatte bÞrn ikke mÞder professionelle voksne, der kan tale med dem. Dage, hvor i forvejen fagligt svagt stillede bÞrn, ikke fÄr undervisning i de fag, hvor de halter. Dage, hvor forÊldrene endnu engang mÄ spÞrge sig selv, om der mon kommer ro i folkeskolen.

Normalt gÞr jeg en dyd ud af ikke at blande mig, nÄr der forhandles overenskomst. Jeg tror pÄ den danske model, og jeg tror pÄ, at det giver de bedste resultater, nÄr arbejdsgivere og lÞnmodtagere forhandler sig sammen til en lÞsning.

Mit problem er bare, at jeg ikke tror pÄ ledelserne i KL og Moderniseringsstyrelsen. Jeg tror ikke pÄ, at de er interesseret i at lave en ordentlig aftale. Jeg tror ikke pÄ, at de respekterer den danske model. Jeg tror ikke pÄ, at de bekymrer sig for vores skolevÊsen, og jeg tror ikke pÄ, at de har lyttet ordentlig efter, nÄr bÄde lÊrere, pÊdagoger, elever, forÊldre og forskere de seneste Är har rÄbt vagt i gevÊr: Vores folkeskole er i problemer.

Der har de seneste Är vÊret elevflugt fra folkeskolen til privatskolerne. Der har aldrig gÄet flere bÞrn i privatskoler end i dag. Derudover sÄ kan folkeskolerne ikke besÊtte deres opslÄede stillinger med uddannede lÊrere, selvom det var et af de vigtigste mÄl i folkeskolereformen. LÊrerne har i stigende grad valgt folkeskolen fra pÄ grund af det kaos, man har udsat skolevÊsenet for de seneste Är.

Nu skal der sÄ forhandles pÄ ny, og det er helt afgÞrende for vores skolevÊsen, at KL og lÊrerne nÄr til enighed om en aftale, der kan give en ny start for vores skolevÊsen. LÊrerne har Äbent meldt ud, at det eneste de krÊver er de prÊcis samme rettigheder som ALLE andre faggrupper har. Hverken mere eller mindre. Helt basale rettigheder. Derfor har de ogsÄ fÄet stÞtte fra de andre fagforeninger, der bakker lÊrerne op. NÄr KL ikke vil forhandle helt basale rettigheder ind i en aftale, sÄ er det et angreb pÄ den danske model.

Og derfor blander jeg mig nu. Fordi jeg tror, at KL og Moderniseringsstyrelsen sÊtter deres egen dumstÊdighed fÞr folkeskolen. Fordi jeg tror, at KL og Moderniseringsstyrelsen sÊtter besparelser fÞr bÞrnene. Fordi jeg tror, at KL og Moderniseringsstyrelsen sÊtter deres egen tro pÄ et hÄblÞst og forÊldet styringsregime i den offentlige sektor fÞr den danske model.

Vi mÄ sige fra.