Politik

BLOG: Brobyggere under mistanke for korruption

BLOG: Det er absurd, at vi ikke kan udelukke firmaer, som ikke er optaget på den italienske hvidliste, mener Henning Hyllested (Ø).

I oktober 2017 vandt et konsortium budrunden om byggeriet af den planlagte nye Storstrømsbro. Siden er det kommet frem, at to af de tre italienske firmaer, der i fællesskab skal bygge broen, ikke er hvidlistet. Det betyder, at de ikke er på den liste, der renser firmaer for mistanke om at have forbindelser til den italienske mafia. Derudover var man heller ikke sikker på, om firmaerne kunne være involverede i sager om korruption. Til sidst er det kommet frem, at et af de tre firmaer er under rekonstruktion og derfor måske slet ikke eksisterer længere, når byggeriet går i gang.

Sagen skriver sig nu ind i rækken af skandaler som sagerne om IC4, Signalprogrammet og Rejsekortet. Det italienske selskab Condotte, som er del af det konsortium, der skal bygge den nye bro, er under rekonstruktion, og bygningen af broen kan derfor blive udskudt i op til to år, hvis man skal finde nye firmaer til at bygge eller til at kunne træde til, hvis selskabet pludselig ikke eksisterer eller bliver dømt for korruption.

EU spænder ben

Kammeradvokaten slår fast, at Vejdirektoratet ikke kan udelukke de italienske firmaer fra kontrakten på at bygge den nye Storstrømsbro, da de har vundet den, selvom den ikke er underskrevet endnu. Den er helt gal med EU’s udbudsregler. De europæiske firmaer er sikret imod at blive udelukket fra at byde på projekter overalt i Europa - næsten uanset, hvordan de opfører sig og hvor meget rod de har i tingene.

Det er fuldstændig absurd, at vi ikke kan udelukke italienske firmaer, som ikke er optaget på den italienske hvidliste og derfor ikke kan dokumentere, at de ikke har mafiaforbindelser eller er i søgelyset for anden økonomisk kriminalitet. End ikke et manglende såkaldt antimafia certifikat kan åbenbart begrunde en udelukkelse. Hvis et firma er lovligt etableret i Italien, hvor hvidlisten ikke er en forudsætning for lovlig virksomhed, kan de operere i Danmark, men skal i det mindste følge dansk lovgivning.

Erfaringen siger os, at udenlandske firmaer har svært ved at følge den danske lovgivning, når de bygger i Danmark. Det kan der være mange grunde til, men skulle vi ikke starte med at sikre os, at dem vi hyrer ikke har relationer til mafiaen eller står anklaget for korruption?

Skræmmeeksemplet så vi i forbindelse med metrobyggeriet i København, hvor man valgte at hyre udenlandske entreprenører, hvilket resulterede i mange påtaler fra Arbejdstilsynet pga. sikkerhed og sager med 3F pga. underbetaling.

Pilen peger på Vejdirektoratet

Transportordførerne fra forligspartierne bag trafikforliget fra 2009 må igen igen ud og forsvare en håbløs indsats fra embedsværkets side, når de skal hitte rede i sagen om Storstrømsbroen.

Vejdirektoratet har ikke stillet som betingelse, at de italienske firmaer, der ville byde på byggeriet af Storstrømsbroen skulle være optaget på hvidlisten eller være i besiddelse af et antimafia certifikat. Der er tydeligvis noget galt med proceduren, og derfor har vi brug for at få en grundig gennemgang af sagen, så vi kan se, hvornår det er kørt af sporet.

Transportministeren bør tage en alvorlig snak med sine embedsmænd. Det er jo tilsyneladende kommet bag på Vejdirektoratet, at der fandtes sådan noget som hvidlister og antimafia-certifikater.

Enhedslisten kræver en grundig redegørelse fra transportminister, Ole Birk Olesen, så vi kan komme til bunds i, hvorfor Vejdirektoratet tilsyneladende ikke undersøger de virksomheder, der byder på byggeprojekter til flere milliarder i Danmark.