BLOG: Togpassagererne bliver malkekøer for regeringens liberaliseringsiver

16x9
Arkivfoto. Foto: Jens Nørgaard Larsen / Scanpix

Det er den mest lukrative del af DSB, regeringen nu vil overlade til udenlandske operatører. Det er fuldstændigt vanvittigt og vil blive endnu et eksempel – ligesom salget af Post Danmark – på, at udlicitering aldrig kommer borgerne til gode.

DSB’s S-tog i hovedstaden skal sendes i udbud. Det var budskabet fra regeringspartierne, DF og De Radikale på sidste uges pressemøde, som transportminister Ole Birk Olesen stod i spidsen for. Beslutningen betyder et radikalt brud med den hidtidige togdrift i København, og den vil få alvorlige konsekvenser for titusindvis af passagerer. Lynforslaget kommer som en tyv om natten og er et frontalt angreb på DSB. S-togstrafikken er ualmindeligt veldrevet og ligger nr. 3 i en international sammenligning med lignende i andre lande, så privatiseringen kan kun være et udtryk for, at man ønsker at svække DSB.

Hvis det skal betale sig at drive S-togene privat, så bliver hovedhensynet at skrabe mest muligt overskud sammen – mens hensynet til passagererne underordnes.

I Storbritannien, hvor togdriften blev privatiseret for 20 år siden, ser man nu overfyldte tog og dyrere billetter. Det har resulteret i strejker, og at tre ud af fire briter nu vil have togdriften tilbage til staten. Danmark har brug for en sammenhængende kollektiv trafik – ikke mindst i hovedstadsområdet. S-togene er rygraden i denne trafik og skal ikke være styret af kortsigtede profitmotiver, men af langsigtet planlægning og investeringer.

Gennem de sidste 40 år er det blevet markant dyrere at tage tog og tilsvarende mere fordelagtigt at have egen bil. Konsekvenserne er forurening, dyr udbygning og vedligeholdelse af veje og svære kår for de mennesker, der ikke har råd til bil. Når S-togene bliver privatiseret, og driften forringet, vil dem, der har mulighed for det, højst sandsynligt vælge bilen, og det vil skabe endnu mere trængsel og flere, der dør af forurening i København.

DSB har meldt ud, at de samlet set vil kunne køre uden statstilskud i 2030. Hvis den annoncerede privatisering bliver virkelighed, vil det være et direkte kontraktbrud mellem Transportministeriet og DSB – det 3. eller 4. af slagsen! På de vilkår er det umuligt at drive DSB ordentligt. Og det er måske pointen i at udbyde S-togene: Uden dem kommer DSB ikke til at køre uden tilskud, og dermed er vejen banet for at kræve flere privatiseringer fremover. Det er ideologi alt sammen! Et korstog mod DSB på bekostning af togpassagererne.