Politik

Ny måling: Danskerne er stærkt utilfredse med Postnord

Brevene bliver dyrere og er længere tid om at nå frem. Og danskerne er ikke imponerede. 

54 procent af danskerne er enten 'utilfredse' eller ligefrem 'meget utilfredse' med Postnords service, svarer de i en ny måling, Megafon har foretaget for TV 2 og Politiken. 

23 procent svarer omvendt, at de er tilfredse med postvæsenet. 

Postnord-direktør er ikke overrasket. Han peger på, at Postnord ikke længere har pligt til at levere post fra dag til dag - uden at forbrugerne fik noget til gengæld. 

- Men brevene er ikke blevet billigere, de er blevet en smule dyrere, og så er de blevet langsommere. Det ser folk som en serviceforringelse. Det, garneret med den massive medieomtale, har selvfølgelig smittet af på folks meninger, siger Peter Kjær Jensen, administrerende direktør for Postnord Danmark til TV 2.

Danskerne vil have post til døren

Postnords danske afdeling fremlagde fredag sit regnskab for årets tredje kvartal. Det bekræftede også den krisestemning, der ligger tungt over koncernen. 

Regnskabet viser et tab på 171 millioner kroner mod et tab på 110 millioner kroner i den samme periode sidste år. Og underskuddet vokser.

Tabet skyldes, at folk sender færre og færre breve. Siden 1999 er brevmængden i Danmark samlet faldet med 73 procent på grund af den digitale udvikling. Og tendensen ventes at fortsætte.

Som resultat er porto blevet dyrere, og det kan nu tage op til fem hverdage for et almindeligt brev om at nå frem. 

Alligevel er det en kerneydelse at få bragt breve ud til postkassen, mener danskerne. 

Hele 74 procent synes, at staten skal garantere, at der leveres post til hver enkelt husstand mindst en gang om ugen, selvom det er dyrt. 

Vi accepterer, at der er et issue her. Det bliver et langt sejt træk at ændre offentlighedens mening. 

Peter Kjær Jensen, administrerende direktør for Postnord i Danmark

Den holdning deler danskerne ifølge Megafon-undersøgelsen på tværs af partitilhørsforhold. Til gengæld er det særligt den ældre del af befolkningen, der har et stærkt ønske om at få post bragt til døren i hele landet. 

Postnord: - Vi tager handsken op

For præcis en uge siden blev den danske og svenske stat enige om en aftale om Postnord. Det endte med en akut kapitalindsprøjtning på 1,7 milliarder kroner, der skal sikre, at Postnord kan leve op til sin aftale med staten om at levere post til danskerne. Den gælder til og med 2019.

Postnords danske direktør tror på, at der er bedre tider på vej og håber, at der er større tilfredshed med postvæsenet, hvis danskerne bliver spurgt igen om et år. 

- Vi tager handsken op. Vi accepterer, at der er et issue her. Det bliver et langt, sejt træk at ændre offentlighedens mening. Det kommer til at tage tid. Men jeg er ret sikker på, at på den lange bane skal vi nok få det her vendt rundt, siger Peter Kjær Jensen. 

- Nu skal vi igennem en transformation, så vi kan vokse og generere noget profit igen, så vi kan investere i at leveret endnu bedre services og nogle bedre produkter til danskerne. 

Posten efter 2019? 

Imens skal politikerne bruge tiden frem til 2019 på at blive enige om, hvilken postservice vi skal have fremover i Danmark. De (eller rettere postforligskredsen) blev tirsdag orienteret om en analyse af det danske postmarked, der anbefaler et markant opgør med postvæsenet, som vi kender det.

Blandt andet lyder anbefalingerne i analysen, at Postnord kun bør forpligtes til at levere små breve under 50 gram. Alle andre forsendelser bør ifølge konsulentvirksomheden Quartz overlades til markedskræfterne, ligesom det ses med pakkeudbringningen.

Den er i stigende grad blevet overtaget af andre virksomheder som for eksempel GLS, der i dag er Danmarks næststørste pakkedistributør.