Politik

Fik skældud af alarmcentralen - nu skal personalet til at tale pænt

Tilliden til politiet, alarmcentraler og servicecentre er styrtdykket de seneste år. Det vil justitsministeren lave om på med et nyt forslag.

Da Trine Nielsen en septembernat sidste år som den første slog alarm om branden på Svinkløv Badehotel, fik hun skældud for ikke at kunne den præcise adresse.

- Det var sgu da bedre, du vidste, hvor du var henne, men nu skal jeg nok gøre det, lød det blandt andet dengang fra alarmcentralen.

Trine Nielsens alarmopkald tog 3 minutter og 15 sekunder, før manden i den anden ende af røret accepterede hendes anmeldelse. Svinkløv Badehotel nåede som bekendt at brænde ned til grunden.

Det er blandt andet situationer som den, der foregik ved badehotellet i Nordjylland sidste år, som justitsminister Søren Pape Poulsen (K) med en ny tillidspakke håber at kunne undgå.

- Politiet er til for borgerne, og når vi har oplevet nogle eksempler, hvor det ikke har været helt så godt og servicemindet, så synes jeg, det er vigtigt, at vi viser en vej og viser borgerne en nærhed til politiet, siger Søren Pape Poulsen til TV 2.

Skal undervises i at tale pænt

Derfor skal ledere og nøglemedarbejdere i landets alarmcentraler, servicecentre og vagtcentraler nu undervises i borgerbetjening, god service og ”den gode samtale” med borgerne.

Justitsministeren ser det som nødvendigt, at myndighederne bliver bedre til at tale pænt til de borgere, der oftest ringer, når de står i en situation, de aldrig har stået i før.

- Det burde selvfølgelig ikke være nødvendigt, men virkeligheden viser selvfølgelig også, at der hele tiden er behov for lige at minde folk om, hvad vi er her for. For folk, der ringer til alarmcentralen, er det måske første og eneste gang i deres liv, de prøver det, siger Søren Pape Poulsen.

Politiet vil hjælpe med at dele borgeres overvågningsbilleder

Også deling af overvågningsbilleder har skabt stor frustration blandt flere danskere, fordi de ikke selv må dele overvågningsbilleder, hvis de har været udsat for tyveri.

Så sent som i weekenden delte Meny-købmand Brian Rosenstrand en overvågningsvideo af en formodet butikstyv. Det gjorde han for at råbe politiet op.

Den handling er ulovlig, men justitsministeren lægger nu som noget nyt nu op til, at der inden udgangen af 2017 skal oprettes en side på politi.dk, hvor politiet kan offentliggøre billeder af efterlyste personer.

Borgerne kan ikke selv lægge billeder og video op, men de kan indlevere materiale, som politiet vil vurdere. Bliver det fundet relevant, lægges det op på siden, hvorfra borgerne så kan dele.

- Vi skal sikre, at når vi har en situation, hvor folk siger, ”jeg har tyven, jeg har et billede af ham lige her. Kan jeg ikke dele det med omverdenen?”, så giver nu rum for, at politiet kan dele det på en platform, siger Søren Pape Poulsen.

Derudover vil justitsministeren også oprette et sikkert it-system, hvor erhvervsdrivende i begrænset omfang kan dele overvågningsbilleder med hinanden for at forhindre ny kriminalitet.

Dette kræver dog en lovændring, og derfor vil Søren Pape Poulsen i løbet af det nuværende folketingsår fremsætte et lovforslag.

Tilliden til politiet er styrtdykket

En Megafon-måling, som TV 2 lavede tilbage i februar, viste, at over halvdelen af danskerne har mindre tiltro til politiet i dag, end de havde for 10 år siden.

Ifølge målingen har knap 40 procent af de i alt 1033 adspurgte danskere ikke tiltro til, at politiet har ressourcer nok til at sikre den nødvendige tryghed.

Det har blandt andet resulteret i, at flere og flere private borgerværn er skudt op rundt omkring i Danmark. Antallet af værn, hvor grupper af danskere er gået sammen om at patruljere i et område, er helt oppe på over 50.

Og det er da også netop ressourcerne, som Søren Pape Poulsen lægger til grund for danskernes manglende tillid.

- Jeg tror, det handler om, at politiet er presset i de her år og har rigtig mange opgaver. Vi mangler betjente, og det er vi jo ved at gøre noget ved, lyder det.

- Men derfor tror jeg, det er vigtigt at holde fast i, at det, der i hvert fald ikke har noget med ressourcer at gøre, er, at man taler ordentligt til folk, og at folk føler sig godt behandlet.