Nye aftaler om bil-, bro- og vejafgifter - fĂĽ overblik over de vigtigste elementer her

Regeringen og Dansk Folkeparti har undervejs vÌret uenige om bilafgifterne. Fü overblikket over ønsker og resultater her.

MĂĽ luksusbiler blive billigere? Skal de miljøvenlige belønnes? Og hvad med prisen for at køre pĂĽ StorebĂŚltsbroen?

Spørgsmül og ønsker har der vÌret mange af i forhandlingerne om en ny bilaftale mellem VLAK-regeringen og Dansk Folkeparti.

Efter et lĂŚngere forløb faldt en aftale torsdag aften pĂĽ plads, men hvordan er armlĂŚgningen mellem regeringen og dens støtteparti egentlig gĂĽet? FĂĽ svaret i dette overblik over aftalens vigtigste elementer.

Overblik: Südan var ønskerne - her er resultaterne

Billigere biler

Billigere biler

I dag betales der 105 procent i registreringsafgift af bilens vĂŚrdi op til 106.600 kroner og 150 procent af resten.

Ønsker:
Regeringen (V, LA og K) havde spillet ud med ønsket om en flad registreringsafgift pü 100 procent. Det vil gøre alle biler billigere, men i kroner og ører ville gevinsten stige i takt med bilens pris.

Dansk Folkeparti ønskede en større omlÌgning af systemet, hvor registreringsafgiften beregnes ud fra tekniske parametre som eksempelvis miljøbelastning og sikkerhed i stedet for bilens vÌrdi.

Resultater:
Registreringsafgiften forbliver vĂŚrdibaseret, men ikke flad som regeringen havde ønsket. Den lave sats sĂŚttes ned fra 105 til 85 procent, mens den høje beholdes pĂĽ 150 procent. ProgressionsgrĂŚnsen hĂŚves samtidigt fra 106.600 kroner til 185.000 kroner. Ifølge regeringen vil ni ud af ti biler komme til at betale den lave afgiftssats. Se priseksempler.

SÌrligt mellemklassebiler og de større biler vil falde markant i pris. Mikrobiler vil typisk stige i pris. Det skyldes isÌr, at fradraget for god brÌndstoføkonomi Ìndres.

Virkning fra 3. oktober 2017.

Foto: Henning Bagger / Scanpix Denmark

Sikre biler belønnes

Sikre biler belønnes

Ønsker:
Forslaget om en flad registreringsafgift ville ifølge regeringen tilskynde danskerne til at købe mere sikre biler. Der var dog ikke direkte lagt op til at gøre sikkerhedsudstyr i bilerne billigere.

Dansk Folkeparti ville med sit ønske om omlÌgning til en teknisk baseret afgift gøre biler med meget sikkerhedsudstyr billigere.

Resultater:
Som nÌvnt forbliver registreringsafgiften vÌrdibaseret, men to allerede eksisterende fradrag for sikkerhedsudstyr forhøjes. Konkret sÌttes fradraget for selealarmer op fra 200 kroner til 1000 kroner per selealarm (dog maks tre selealarmer). Derudover øges fradraget for biler med mindst fem stjerner i sikkerhedstesten Euro NCAP fra 2000 kroner til 8000 kroner.

Virkning fra 3. oktober 2017.

Foto: Claus Bech Andersen / Scanpix Danmark

Langt pĂĽ literen

Langt pĂĽ literen

Ønsker:
Regeringen havde ikke spillet ud med et konkret forslag for brĂŚndstoføkonomi, men med en flad registreringsafgift var alle biler blevet billigere uanset benzinforbrug.

Dansk Folkeparti kom heller ikke med et konkret forslag, men ønskede at gøre benzinslugere dyrere.

Resultater:
I dag opnüs der fradrag i registreringsafgiften for biler med lavt brÌndstofsforbrug, mens tørstige biler skal betale mere.

Registreringsafgiften nedsÌttes i dag med 4000 kroner for hver kilometer per liter, bilen tilbagelÌgger over 16 kilometer for benzinbiler og 18 kilometer for dieselbiler. Til gengÌld forhøjes afgiften med 1000 kroner for hver kilometer under.

Med aftalen hÌves grÌnsen for at fü fradrag fra det nuvÌrende niveau til 20 kilometer per liter for benzinbiler og 22 kilometer per liter for dieselbiler. Desuden forhøjes afgiften for dürlig brÌndstoføkonomi fra 1000 kroner til 6000 kroner.

Virkning fra 3. oktober 2017.

Foto: Niels Ahlmann Olesen / Scanpix Denmark

Leasingfinte

Leasingfinte

Ønsker:
Alle partier har ytret ønske om at få lukket den ”leasingfinte”, der gør, at leasingbiler er blevet opkrævet registreringsafgift af kunstigt lave værdier.

Resultater:
Regeringen og Dansk Folkeparti er blevet enige om at stramme reglerne for genberegning og efteropkrĂŚvning af registreringsafgiften pĂĽ leasingbiler, men regeringen erkender, at der ogsĂĽ efter aftalen fortsat vil vĂŚre lempeligere regler for leasingselskaberne.

Virkning fra 3. oktober 2017.

Foto: Mads Nissen / Scanpix Denmark

Grøn ejerafgift

Grøn ejerafgift

Alle personbiler indregistreret efter 1. juli 1997 betaler halvĂĽrligt den sĂĽkaldte grønne ejerafgift, som varierer efter bilens brĂŚndstofforbrug. En bil, der kører over 20 kilometer pĂĽ literen betaler 310 kroner halvĂĽrligt, mens en bil der kører 10 kilometer pĂĽ literen betaler 3230 kroner halvĂĽrligt. Se trinene pĂĽ Skats hjemmeside.

Ønsker:
Regeringen havde ikke lagt op til at pille ved den grønne ejerafgift, men i sidste uge übnede Lars Løkke Rasmussen alligevel for det for at imødekomme Dansk Folkepartis ønske om at belønne mere miljøvenlige biler.

Resultater:
Den grønne ejerafgift er ikke blevet forhøjet i takt med forbedringer af nye bilers brÌndstoføkonomi. Derfor er parterne blevet enige om at indføre nye trin, ligesom afgiften sÌttes op med 500 kroner ürligt for alle de eksisterende trin.

Ifølge regeringen vil de nye trin øge incitamentet til at vÌlge miljøvenlige biler, mens den forhøjede afgift vil flytte mere af beskatningen over pü ejerskab i stedet for køb.

Forhøjelsen af ejerafgiften har virkning for biler indregistreret første gang den 3. oktober 2017 eller senere, men opkrÌvning af den nye højere ejerafgift sker først fra den 1. juli 2018.

Foto: Emil Hougaard / Scanpix Denmark

StorebĂŚlt

StorebĂŚlt

Ønsker:
Regeringen havde spillet ud med, at det skal vÌre billigere at køre over StorebÌltsbroen. Konkret 25 procent billigere for vejtrafik og persontog. Dansk Folkeparti har ikke vÌret afvisende, men har krÌvet en udvidelse Den Fynske Motorvej for at afhjÌlpe kø.

Resultater:
Regeringens forslag om billigere ture over StorebÌlt gennemføres. Samtidigt udvides Den Fynske Motorvej mellem Nørre Aaby og Odense Vest med et tredje spor.

TakstnedsÌttelserne vil ske gradvist begyndende i 2018, men vil først vÌre fuldt indfaset, nür motorvejsudvidelsen er fÌrdig. Tidshorisonten for det er ukendt.

Foto: JENS NØRGAARD LARSEN / Scanpix Nordfoto

Ny vejafgift

Ny vejafgift

Ønsker:
I august meddelte et flertal uden om regeringen (blandt andet bestüende af Dansk Folkeparti), at de ønskede vejskat for udenlandske bilister.

Resultater:
Regeringen og Dansk Folkeparti har besluttet at indføre vejafgifter i Danmark for person- og varebiler med virkning fra 2020. BĂĽde udlĂŚndinge og danskere skal betale afgiften pĂĽ grund af EU-regler, men da der for sidstnĂŚvnte vil ske en kompensation i form af et fradrag, skal danskerne i praksis ikke have pengene op af lommen.

Finansminister Kristian Jensen (V) sagde torsdag, at vejafgiften er Dansk Folkepartis og ikke regeringens ønske.

Foto: Jens Nørgaard Larsen / ScanpixDanmark

Om aftalen siger Dansk Folkepartis formand, Kristian Thulesen Dahl:

- Jeg synes, vi fĂĽr en fornuftig aftale, og jeg er glad for, at vi fĂĽr skabt ro omkring bilomrĂĽdet. Det er pĂĽ tide, vi fik lavet den her aftale.

Finansminister Kristian Jensen (V) kvitterer for konstruktivt samarbejde og siger:

- Med denne aftale gør vi det billigere at købe en familievenlig og sikker bil, og samtidig sikrer vi en permanent løsning pü trÌngselsproblemerne pü den vestfynske motorvej.

Socialdemokratiet med ombord

Socialdemokratiet vil gerne tilslutte sig aftalen, siger partiets skatteordfører, Jesper Petersen. Ifølge ham har aftalen ĂŚndret sig tilpas meget fra regeringens udgangspunkt.

- Det er meget tydeligt, at aftalen er endt meget langt fra, hvad regeringen og ikke mindst Liberal Alliances udgangspunkt var, siger han og tilføjer:

- I stedet for at vÌre en aftale, der bare handler om, at de allerdyreste biler skal blive billigere, sü er der forskellige justeringer af bilafgifterne. Blandt andet nogle øgede hensyn til miljø og sikkerhed.

Radikale Venstre vil ikke stemme for aftalen, og ifølge partiets skatteordfører, Andreas Steenberg, svigter Socialdemokratiet ved at stemme for den.

- Den er asocial, og man für ikke løst erhvervslivet og velfÌrdssamfundets helt store problem, som er mangel pü arbejdskraft. Vil vil hellere bruge pengene pü at lempe skatten pü arbejde, siger Andreas Steenberg.

Se her, hvor meget 20 forskellige biler kommer til at koste efter den nye aftale om registreringsafgift.