Politik

Regeringen og DF enige om ny registreringsafgift

Biler op til 185.000 kroner bliver billigere med ny registreringsafgift. Og det bliver billigere at køre over Storebælt.

Efter mere end tre ugers forhandlinger har Regeringen og Dansk Folkeparti indgået aftale om en ændring af registreringsafgiften.

Regeringen og Dansk Folkeparti mødtes torsdag aften til de afsluttende forhandlinger om registreringsafgiften i Finansministeriet. Særligt biler op til 185.000 kroner bliver billigere med den nye aftale. 

Regeringen og Dansk Folkeparti er desuden blevet enige om at sænke prisen for at køre over Storebælt med 25 procent, etablering af et tredje spor på motorvejen på Vestfyn samt indførelsen af en vejafgift, så udenlandske bilister kommer til at være med til at finansiere aftalen.

Det uddyber finansminister Kristian Jensen (V), da forhandlingsparterne kommer ud med en færdig aftale. 

Grænse hævet til 185.000 kroner 

Regeringen ønskede at sænke registreringsafgiften fra 150 procent til 100, men det ville Dansk Folkeparti ikke være med til. 

I stedet er grænsen blevet rykket, så det først er biler til mere end 185.000 kroner, der skal betale de 150 procent i afgift. I dag går grænsen ved en værdi på 106.600 kroner. 

OVERBLIK: Her er aftalen om lavere afgifter

Den lave afgiftssats sænkes fra 105 procent til 85 procent.

Den høje sats fastholdes på 150 procent, men grænsen for, hvornår den træder i kraft, ”knækket”, hæves fra 106.600 kroner til 185.000.

Derudover øges fradraget i registreringsafgiften for de sikreste biler fra 2000 kroner til fremover 8000 kroner.

Fradraget gives til biler, der opnår fem stjerner i den internationale sikkerhedstest Euro NCAP.

Afgiftstillægget for biler med dårlig brændstoføkonomi øges fra 1000 til 6000 kroner, mens grænsen for, hvornår en bil opnår fradrag for god brændstoføkonomi øges for både benzin- og dieselbiler.

Billigere biler skal fremover betale 85 procent i registreringsafgift. Den lave registreringsafgift har hidtil ligget på 105 procent og er altså også blevet sænket i den nye aftale. 

- 90 procent af alle biler, der bliver indregistreret, vil ligge på den lave afgiftssats. Det er jo langt lavere, end vi spillede ud med, siger finansminister Kristian Jensen (V).

Miljø og sikkerhed vægtes

Dansk Folkeparti har stået hårdt på, at den nye registreringsafgift også skal tage højde for tekniske aspekter som sikkerhed og miljøhensyn. 

OVERBLIK: Her er resten af aftalen

Den fynske motorvej mellem Nørre Aaby og Odense Vest udvides med et tredje spor.

Taksterne for at passere Storebælt skal sænkes gradvist, så der skæres en fjerdedel af prisen.

Her finder regeringen pengene:

Leasingreglerne skal strammes.

Loft over den afgiftsmæssige fordel ved, at flåderabatter kan indregnes i den afgiftspligtige værdi ved indregistrering af nye køretøjer.

Den årlige grønne ejerafgift forhøjes fremover med 500 kroner.

Periodebaserede vejafgifter i Danmark for person- og varebiler. Danske bilister kompenseres gennem lavere øvrige bilafgifter.

Ifølge TV 2's oplysninger er regeringen delvist kommet DF i møde på dét punkt. Detaljerne er endnu uklare, men de såkaldte mikrobiler, hvor der typisk er sparet på sikkerhedsudstyr af hensyn til prisen, ser ud til at blive en lille smule dyrere.

Dyre biler, der kører langt på literen og har meget sikkerhedsudstyr, vil blive billigere end i dag. Mens store dyre benzinslugere efter alt at dømme kun bliver dyrere med den nye aftale om registreringsafgiften. 

Hele aftalen kommer til at koste omkring 200 millioner om året. Aftalen er finansieret ved, at der skal indføres en vejafgift i stil med den tyske model, så udenlandske bilister kommer til at betale en stor del af ufgiften til omlægningen. 

Ingen ændringer igen næste år

Dansk Folkepartis formand, Kristian Thulesen Dahl, er tilfreds med aftalen, selvom det ikke blev den rene tekniske model, partiet havde foreslået. 

- Jeg synes, vi får en fornuftig aftale, og jeg er glad for, at vi får skabt ro omkring bilområdet. Det er på tide, vi fik lavet den her aftale, siger han. 

Der er elementer i aftalen, der skal indfases løbende helt frem til år 2025. Finansministeren lover, at der ikke bliver rippet op i registreringsafgiften igen til næste år. 

Liberal Alliance er grundlæggende imod registreringsafgift på biler, men har i denne ombæring delt resten af regeringens ønske om at sænke afgiften på alle biler til 100 procent. 

Men økonomi og -indenrigsminister Simon Emil Ammitzbøll mener ikke, at aftalen er et nederlag til LA. 

- Vi har fået det, vi kom efter. Billigere biler og billigere broafgifter. For mig er enhver skattelettelse en god skattelettelse, siger han.