Politik

Derfor trækker forhandlingerne om billigere biler ud

Dansk Folkeparti mener, at de langstrakte forhandlinger smadrer bilmarkedet for både kunder og sælgere.

Det skulle have været en lynaftale, men forhandlingerne om en ny registreringsafgift er nu gået ind i sin fjerde uge.

Derfor er der fortsat ingen afklaring på, hvad bilerne i fremtiden skal koste.

Uvisheden kan mærkes hos forhandlerne, hvor bilsalget i første halvdel af september er faldet med 38 procent sammenlignet med samme periode sidste år.

Men hvorfor er det, at politikerne ikke bare lander en hurtig aftale, så der kan komme gang i salget igen?

Vi giver dig et overblik over knasterne her.

Regeringen ønsker en flad afgift på 100 procent, hvilket vil gøre det særligt favorabelt for ejere af dyrere biler. Video: Karoline Lunddal Dam

Værdibaseret eller teknisk afgift

Det helt store spørgsmål i forhandlingerne er, om registreringsafgiften skal beregnes ud fra bilens værdi, eller om den skal have mere teknisk karakter, hvor der tages højde for eksempelvis benzinøkonomi og sikkerhed.

Regeringen ønsker at fortsætte med en værdibaseret afgift, men vil sænke den fra det nuværende niveau.

I dag betales der 105 procent i registreringsafgift af bilens værdi op til 106.600 kroner og 150 procent af resten, men står det til regeringen, skal der være en flad afgift på 100 procent.

Det vil gøre alle biler billigere, men i kroner og ører vil gevinsten stige, jo dyrere bilen er.

Den løsning er Dansk Folkeparti og bilbranchen dog ikke specielt interesserede i. De ønsker en større omlægning, hvor registreringsafgiften beregnes ud fra tekniske parametre som eksempelvis miljøbelastning.

Må nogle biler blive dyrere?

En teknisk afgift vil formentlig gøre miljøvenlige biler billigere, men lavprismodeller uden meget sikkerhedsudstyr kan til gengæld stige i pris.

Det bekymrer dog ikke Dansk Folkeparti.

- Vi kan godt leve med, at der er nogle få basismodeller, som stiger lidt i pris, siger finansordfører René Christensen tirsdag til TV 2.

Og her er en af de helt store knaster. For i regeringen vil særligt Liberal Alliance ikke acceptere, at der er biler, der kan komme til at koste mere.

- Liberal Alliance vil have egentlige store lettelser for bilejerne under et, og ingen biler må derfor blive dyrere i den øvelse. Som det forlyder, vil de ikke gå ind i noget, hvor nogle biler bliver dyrere, siger TV 2s politiske analytiker Peter Lautrup-Larsen.

En vigtig sag for Liberal Alliance

En sænket registreringsafgift er en mærkesag for Liberal Alliance.

Det var en sænkelse af topskatten også, men efter dét projekt kuldsejlede, er billigere biler blevet endnu vigtigere for Anders Samuelsens parti, vurderer Peter Lautrup-Larsen.

Han mener, at partiet står i en klemt situation.

- Forslaget om at sænke registreringsafgiften var jo den betaling, Liberal Alliance fik for at opgive topskattelettelserne, siger Peter Lautrup-Larsen og fortsætter:

- Og hvis de ikke engang kan komme igennem med noget, som de synes batter noget på bilområdet, så vil de føle, at de står underligt pjusket tilbage.

- Det smadrer hele markedet

I bilbranchen er forhandlere og importører frustrerede over, at forhandlingerne om den bebudede lynaftale nu er gået ind i sin fjerde uge.

Mange potentielle bilkøbere venter med at handle, fordi deres drømmebil måske snart vil falde i pris, og derfor må regeringen søge en afklaring hurtigst muligt, siger René Christensen.

- Vi har været til møder, men det er ikke sådan, at vi sidder og forhandler det sidste på plads. Vi er ikke kommet ret langt. Jeg tror sådan set, vi er lige så frustrerede som bilforhandlerne.

- Det smadrer hele markedet. Både for forhandlerne, men også for kunderne, tilføjer han.

Statsminister Lars Løkke Rasmussen åbnede i sidste uge for at ændre på den grønne ejerafgift på biler, som udregnes efter bilens brændstofforbrug. Sker det, vil Dansk Folkeparti muligvis kunne imødekommes et stykke ad vejen.

TV 2 har forsøgt at få en kommentar fra finansminister Kristian Jensen (V), men han ønsker ikke at udtale sig.

Sådan vil priserne ændre sig, hvis regeringen kommer igennem med sit forslag:

Så meget falder bilerne i pris

  1. Opel Karl

    Opel Karl

    Nuværende pris: 100.000 kr. 

    Pris med de ændrede afgifter: 97.000 kr. 

    Du sparer: 3.000 kr. med den nye afgiftsomlægning. 

  2. Citroën C1

    Citroën C1

    Nuværende pris: 95.000 kr. 

    Pris med de ændrede afgifter: 92.000  kr. 

    Du sparer: 3.000 kr. med den nye afgiftsomlægning. 

  3. Hyundai I10

    Hyundai I10

    Nuværende pris: 100.000 kr. 

    Pris med de ændrede afgifter: 97.000 kr. 

    Du sparer: 3.000 kr. med den nye afgiftsomlægning. 

  4. Toyota Aygo

    Toyota Aygo

    Nuværende pris: 105.000 kr. 

    Pris med de ændrede afgifter: 101.000 kr. 

    Du sparer: 4.000 kr. med den nye afgiftsomlægning. 

  5. Skoda Citigo

    Skoda Citigo

    Nuværende pris: 107.000 kr. 

    Pris med de ændrede afgifter: 104.000 kr. 

    Du sparer: 3.000 kr. med den nye afgiftsomlægning. 

  6. Kia Picanto

    Kia Picanto

    Nuværende pris: 110.000 kr. 

    Pris med de ændrede afgifter: 107.000 kr. 

    Du sparer: 3.000 kr. med den nye afgiftsomlægning. 

  7. Volkswagen Up!

    Volkswagen Up!

    Nuværende pris: 114.000 kr. 

    Pris med de ændrede afgifter: 111.000 kr. 

    Du sparer: 3000 kr. med den nye afgiftsomlægning. 

  8. Peugeot 208

    Peugeot 208

    Nuværende pris: 150.000 kr. 

    Pris med de ændrede afgifter: 145.000 kr. 

    Du sparer: 5000 kr. med den nye afgiftsomlægning. 

  9. Kia Rio

    Kia Rio

    Nuværende pris: 150.000 kr. 

    Pris med de ændrede afgifter: 146.000 kr. 

    Du sparer: 4.000 kr. med den nye afgiftsomlægning. 

  10. Citroën C3

    Citroen C3

    Nuværende pris: 158.000 kr. 

    Pris med de ændrede afgifter: 153.000 kr. 

    Du sparer: 5.000 kr. med den nye afgiftsomlægning. 

  11. Volkswagen Polo

    Volkswagen Polo

    Nuværende pris: 160.000 kr. 

    Pris med de ændrede afgifter: 156.000 kr. 

    Du sparer: 4.000 kr. med den nye afgiftsomlægning. 

  12. Renault Ny Clio

    Renault Ny Clio

    Nuværende pris: 160.000  kr. 

    Pris med de ændrede afgifter: 156.000 kr. 

    Du sparer: 4.000 kr. med den nye afgiftsomlægning. 

  13. Ford Fiesta

    Ford Fiesta

    Nuværende pris: 160.000 kr. 

    Pris med de ændrede afgifter: 156.000 kr. 

    Du sparer: 4.000 kr. med den nye afgiftsomlægning. 

  14. Toyota Yaris

    Toyota Yaris

    Nuværende pris: 197.000 kr. 

    Pris med de ændrede afgifter: 187.000 kr. 

    Du sparer: 10.000 kr. med den nye afgiftsomlægning. 

  15. Opel Astra

    Opel Astra

    Nuværende pris: 261.000 kr. 

    Pris med de ændrede afgifter: 246.000 kr. 

    Du sparer: 15.000 kr. med den nye afgiftsomlægning. 

  16. Nissan Qashqai

    Nissan Qashqai

    Nuværende pris: 279.000 kr. 

    Pris med de ændrede afgifter: 262.000 kr. 

    Du sparer: 17.000 kr. med den nye afgiftsomlægning. 

  17. Peugeot 308

    Peugeot 308, 1,6 Blue må ventes at falde i værdi, hvis det nye forslag bliver til virkelighed. Afgiften på bilen er i dag over 125.000 kroner, når man køber den.

    Nuværende pris: 280.000 kr. 

    Pris med de ændrede afgifter: 255.000 kr. 

    Du sparer: 25.000 kr. med den nye afgiftsomlægning. 

  18. Volkswagen Golf

    Volkswagen Golf

    Nuværende pris: 289.000 kr. 

    Pris med de ændrede afgifter: 269.000 kr. 

    Du sparer: 20.000 kr. med den nye afgiftsomlægning. 

  19. Skoda Octavia

    Skoda Octavia

    Nuværende pris: 291.000 kr. 

    Pris med de ændrede afgifter: 271.000 kr. 

    Du sparer: 20.000 kr. med den nye afgiftsomlægning. 

  20. Volkswagen Passat

    Volkswagen Passat

    Nuværende pris: 458.000 kr. 

    Pris med de ændrede afgifter: 403.000  kr. 

    Du sparer: 55.000 kr. med den nye afgiftsomlægning. 

Kilde: Finansministeriet