Politik

Forhandlinger om bilafgifter sker på usikkert grundlag

Regeringen erkender selv, at den har haft for høje forventningerne til en lettelse af registreringsafgiften.

Mens regeringen og Dansk Folkeparti forhandler om at sænke registreringsafgiften på biler, er der alvorlig usikkerhed om økonomien bag.

Der er "indikationer af, at effekterne er lavere end hidtil antaget", skriver Finansministeriet selv i sit udspil til en skattereform om netop billigere biler.

Det skriver Jyllands-Posten.

Forhandler uden at kende regningen

Derfor har ministeriet set sig tvunget til at skrive regningen for at lette bilafgifterne op og sat et analysearbejde i gang, for at regne ud, hvad billigere biler egentlig koster statskassen.

- Det er meget dårlig timing, at regeringen forhandler lavere bilafgifter, samtidig med at den indrømmer, at den ikke ved, hvad regningen bliver, siger professor i økonomi ved Aarhus Universitet Bo Sandemann Rasmussen til avisen.

Regeringen foreslår, at bilafgifterne sænkes fra henholdsvis 150 procent og 105 procent - alt efter bilens oprindelige pris - til 100 procent.

Det er en samlet afgiftslettelse for 2,1 milliarder kroner, men regningen ender ifølge regeringen kun på 800 millioner kroner, fordi danskerne forventes at købe flere og dyrere biler samt at arbejde mere.

Regeringen nedjusterer effekten - igen 

Men det er netop regnestykket om, hvor meget mere danskerne vil arbejde fremover, der er usikkert.

Det har betydet, at Finansministeriets økonomer både i 2014 og nu i denne omgang har set sig tvunget til at nedjustere de positive effekter af beskæftigelsen.

- Beregningerne er yderst usikre. Det burde regeringen tage højde for, siger Bo Sandemann Rasmussen.

Finansminister afviser kritik

Men trods hans eget ministeriums revidering og økonomens skepsis, mener Finansminister Kristian Jensen (V), at regeringens regnestykke holder.

- Det er jeg sikker på. Og hvis det ikke holder, er der størst sandsynlighed for, at regningen bliver mindre, siger han til Jyllands-Posten.