Politik

Bilbranchen vil have helt nye afgifter

De Danske Bilimportører mener, regeringens forslag om at ændre registreringsafgiften er en lappeløsning.

I stedet for at ændre på den nuværende registreringsafgift på biler, som regeringen foreslår, skal den laves helt om.

I hvert fald hvis man spørger bilbranchen.

Direktør for De Danske Bilimportører, Gunni Mikkelsen, siger, at den nuværende værdibaserede bilafgift, hvor afgiften er en procentsats af bilens værdi, skal ændres til en teknisk baseret bilafgift, hvor den fastsættes ud fra blandt andet bilens CO2-udledning og vægt.

- Der er en unik mulighed for at finde et kompromis, hvor man kan introducere tekniske afgifter, og gerne på et lavere niveau, altså med et lavere provenu, siger han til TV 2.

Klar på syv dage

Et nyt teknisk baseret afgiftssystem vil dog være nærmest umuligt at lave, da det bliver for tungt og langsomt for skatteministeriet at håndtere en sådan omlægning, lyder det dog fra regeringen.

Det afviser Gunni Mikkelsen. Faktisk kan De Danske Bilimportører have et funktionsdygtigt system oppe at køre, syv dage efter en politisk beslutning er truffet, siger han.

- Systemet bliver helt enkelt og simpelt, og det kan laves hurtigt. Det er det, vi har sagt: ”Det kan vi programmere”. Det er jo branchen, der skal lave systemet og få det til at fungere.

Et mere enkelt system

Regeringen har i sit nye finanslovsudspil foreslået at sætte afgiften på biler ned, så det bliver billigere for danskerne at anskaffe sig en bil.

Hvor man før betalte 105 procent af bilens afgiftspligtige værdi op til 109.000 kroner og 150 procent af værdien derover, skal den nu være flad og lavere, så man betaler 100 procent uanset hvad.

Regeringen mener, at danskerne på den måde i større grad vil anskaffe sig større og sikrere biler.

Men den ændring vil gøre systemet endnu mere indviklet, end det er i forvejen, mener De Danske Bilimportører. For det vil være en ”hybrid”, hvor man blander de to afgiftstyper sammen, hvilket vil give endnu mere administrativt arbejde, siger Gunni Mikkelsen.

- Det system, vi har i dag, er mere end 90 år gammelt, og så har man sat lap på lap på lap, lyder det fra branchedirektøren.

- Tekniske afgifter er et meget enkelt system. Det vil sikre et meget stærkt incitament til, at danskerne køber mere miljørigtige biler. Vi vil få et meget højere indhold af sikkerhedsudstyr, fordi det ikke beskattes, som vil minimere antallet af ulykker.

Bilbranchen forventer, at en omlægning af afgifterne vil få den effekt, at der årligt vil blive registreret cirka 1.800 flere biler. Stigningen vil primært skyldes et større salg el- og hybridbiler.

Og så vil det også sikre en meget vigtig ting for mange, ifølge Gunni Mikkelsen. Nemlig at en og samme bil altid vil koste fuldstændig det samme i registreringsafgift.

Politisk opbakning om teknisk afgift

Dansk Folkeparti ser også helst, at registreringsafgiften på biler bliver omlagt, så den tager udgangspunkt i bilens miljøbelastning og sikkerhed.

Partiet sagde i begyndelsen af august, at de vil, som De Danske Bilimportører foreslår, lade afgiften afhænge af bilens vægt, CO2-udledning og sikkerhed.

- Det vil betyde, at små og mellemstore biler med det nyeste sikkerhedsudstyr bliver billigere og til at købe for den almindelige dansker, sagde partiets finansordfører, René Christensen.

Konservative var med på idéen om at tilgodese biler, der belaster miljøet mindre.

- Det er meget logisk, at man kigger på sådan noget som CO2-udledning, når man skal fastsætte afgifter. Vi har nogle store udfordringer i forhold til det, der hedder de ikke-kvotebelagte sektorer, hvor CO2-udledning skal reduceres med 39 procent i de kommende år. Derfor er det logisk at se på, om man kan lave nogle incitamenter i forhold til registreringsafgiften, sagde de Konservatives skatteordfører, Anders Johansson, til TV 2.

Konservative har dog sammen med regeringen valgt en anden model, end den De Danske Bilimportører fremlægger, og Dansk Folkeparti lagde op til.

Bilhandlen står stille

Imidlertid har regeringens udspil om registreringsafgiften lammet salget hos landets bilforhandlere, mener branchen selv.

Danskerne udskyder nemlig den store investering i en ny bil ifølge  Lisa Sandager Ramlow, der er kommunikationschef i bilforhandlernes brancheorganisation, AutoBranchen Danmark.

- Bilhandlen står fuldstændig stille. Vi kan mærke, at folk lader være med at handle for at vente og se, om de kan få det billigere, har hun sagt hun til Avisen.dk.

Bilerne bliver billigere

Uanset om det bliver regeringens eller brancheforeningens løsning, der bliver valgt, vil danskerne kunne købe en billigere bil, end de kan i dag.

De Danske Bilimportører har lavet nogle udregninger, over hvad bilerne kommer til at koste med en teknisk baseret registreringsafgift, i deres rapport, hvor de fremlægger deres bud på, hvordan registreringsafgiften skal være fremover.

En lille VW Up vil i følge deres udregninger falde fra 99.132 kroner til 94.117 kroner. Det giver en besparelse på 5.015 kroner.

Køber man en VW Polo sparer man 15.336 kroner, mens man på en Nissan Qashqai sparer 9.594 kroner.

Herunder kan du se, hvad de tyve mest populære biler i Danmark vil koste, hvis regeringens ændring registreringsafgiften bliver en realitet. 

Så meget falder bilerne i pris

  1. Opel Karl

    Nuværende pris: 100.000 kr. 

    Pris med de ændrede afgifter: 97.000 kr. 

    Du sparer: 3.000 kr. med den nye afgiftsomlægning. 

  2. Citroën C1

    Nuværende pris: 95.000 kr. 

    Pris med de ændrede afgifter: 92.000  kr. 

    Du sparer: 3.000 kr. med den nye afgiftsomlægning. 

  3. Hyundai I10

    Nuværende pris: 100.000 kr. 

    Pris med de ændrede afgifter: 97.000 kr. 

    Du sparer: 3.000 kr. med den nye afgiftsomlægning. 

  4. Toyota Aygo

    Nuværende pris: 105.000 kr. 

    Pris med de ændrede afgifter: 101.000 kr. 

    Du sparer: 4.000 kr. med den nye afgiftsomlægning. 

  5. Skoda Citigo

    Nuværende pris: 107.000 kr. 

    Pris med de ændrede afgifter: 104.000 kr. 

    Du sparer: 3.000 kr. med den nye afgiftsomlægning. 

  6. Kia Picanto

    Nuværende pris: 110.000 kr. 

    Pris med de ændrede afgifter: 107.000 kr. 

    Du sparer: 3.000 kr. med den nye afgiftsomlægning. 

  7. Volkswagen Up!

    Nuværende pris: 114.000 kr. 

    Pris med de ændrede afgifter: 111.000 kr. 

    Du sparer: 3000 kr. med den nye afgiftsomlægning. 

  8. Peugeot 208

    Nuværende pris: 150.000 kr. 

    Pris med de ændrede afgifter: 145.000 kr. 

    Du sparer: 5000 kr. med den nye afgiftsomlægning. 

  9. Kia Rio

    Nuværende pris: 150.000 kr. 

    Pris med de ændrede afgifter: 146.000 kr. 

    Du sparer: 4.000 kr. med den nye afgiftsomlægning. 

  10. Citroën C3

    Nuværende pris: 158.000 kr. 

    Pris med de ændrede afgifter: 153.000 kr. 

    Du sparer: 5.000 kr. med den nye afgiftsomlægning. 

  11. Volkswagen Polo

    Nuværende pris: 160.000 kr. 

    Pris med de ændrede afgifter: 156.000 kr. 

    Du sparer: 4.000 kr. med den nye afgiftsomlægning. 

  12. Renault Ny Clio

    Nuværende pris: 160.000  kr. 

    Pris med de ændrede afgifter: 156.000 kr. 

    Du sparer: 4.000 kr. med den nye afgiftsomlægning. 

  13. Ford Fiesta

    Nuværende pris: 160.000 kr. 

    Pris med de ændrede afgifter: 156.000 kr. 

    Du sparer: 4.000 kr. med den nye afgiftsomlægning. 

  14. Toyota Yaris

    Nuværende pris: 197.000 kr. 

    Pris med de ændrede afgifter: 187.000 kr. 

    Du sparer: 10.000 kr. med den nye afgiftsomlægning. 

  15. Opel Astra

    Nuværende pris: 261.000 kr. 

    Pris med de ændrede afgifter: 246.000 kr. 

    Du sparer: 15.000 kr. med den nye afgiftsomlægning. 

  16. Nissan Qashqai

    Nuværende pris: 279.000 kr. 

    Pris med de ændrede afgifter: 262.000 kr. 

    Du sparer: 17.000 kr. med den nye afgiftsomlægning. 

  17. Peugeot 308

    Nuværende pris: 280.000 kr. 

    Pris med de ændrede afgifter: 255.000 kr. 

    Du sparer: 25.000 kr. med den nye afgiftsomlægning. 

  18. Volkswagen Golf

    Nuværende pris: 289.000 kr. 

    Pris med de ændrede afgifter: 269.000 kr. 

    Du sparer: 20.000 kr. med den nye afgiftsomlægning. 

  19. Skoda Octavia

    Nuværende pris: 291.000 kr. 

    Pris med de ændrede afgifter: 271.000 kr. 

    Du sparer: 20.000 kr. med den nye afgiftsomlægning. 

  20. Volkswagen Passat

    Nuværende pris: 458.000 kr. 

    Pris med de ændrede afgifter: 403.000  kr. 

    Du sparer: 55.000 kr. med den nye afgiftsomlægning. 

Kilde: Finansministeriet