Politik

Nødder, Storebælt og billigere biler: Her kommer de politiske sværdslag til at stå

Regeringen har fremlagt 31 forslag på to dage. Særligt ét kan føre til et stort politisk slagsmål, lyder vurderingen fra Anders Langballe.

Efter regeringens præsentation af først et skatteudspil og siden et erhvervs- og iværksætterudspil, er der meget, Folketingets partier i den kommende tid skal tage stilling til.

Billigere biler, nødder og ture over Storebælt er noget af det, men regeringen skal også forsøge at samle flertal for sine forslag om en mere lempelig aktiebeskatning.

Men hvor har Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti egentlig mulighed for at komme igennem med sine initiativer, og hvor bliver det svært?

Regeringen vil bruge 12 milliarder på et erhvervs- og iværksætterudspil. Video: Karoline Lunddal Dam

Vi har samlet nogle af de vigtigste forslag fra de seneste to dage og giver dig her et overblik.

Her kommer de politiske sværdslag til at stå

  1. Skal alle biler være billigere?

    .

    Står det til regeringen, skal registreringsafgiften på biler sænkes, så den udgør 100 procent af hele bilens værdi uanset pris. Det vil betyde, at alle biler bliver billigere, men i kroner og øre vil det særligt være de dyrere biler, der falder i pris.

    På forhånd har støttepartiet Dansk Folkeparti kritiseret forslaget. Partiformand Kristian Thulesen Dahl ser hellere, at afgiftssystemet ændres helt, så bilens miljø- og sikkerhedsegenskaber belønnes frem for som i dag at lægge en procentsats oveni.

    Derfor tyder det ikke på, at forslaget fra regeringen i sin nuværende form bliver til virkelighed, vurder TV 2s politiske redaktør, Anders Langballe.

    - Udfordringen er, hvordan man teknisk set kommer til at skrue det her sammen, så man tager hensyn til begge ønsker, siger Anders Langballe og tilføjer:

    - Som jeg hører det, er der forståelse på begge sider. Det vil sige, at Dansk Folkeparti sådan set er parate til at bidrage med at bruge nogle penge på det her område, så bilerne bliver billigere. På den anden side er regeringen også indstillet på at lade en eller anden form for teknisk afgift spille ind. Det vil sige, at det bliver en kombination af de to modeller, der er fremlagt.

  2. Skat: Et stort politisk slagsmål

    .

    I forbindelse med skatteudspillet tirsdag har regeringen også foreslået at fjerne loftet over beskæftigelsesfradraget gradvist frem mod 2023.

    Den ændring vil føre til, at alle med en arbejdsindkomst over 351.200 kroner vil få en skattelettelse, som i kroner og øre vil stige i takt med indkomstens størrelse.

    Det forslag har mødt skarp kritik fra rød blok for at være socialt skævt, og hos Dansk Folkeparti forstår Kristian Thulesen Dahl ikke, hvorfor der skal være skattelettelser til de høje indkomster.

    - Jeg stiller stadig spørgsmålet: Hvorfor i alverden skal dem, der tjener mange penge, have en skattelettelse på nuværende tidspunkt? Hvis der bliver råd til skattelettelser, er det selvfølgelig dem med lavere indkomster, der står for tur, sagde Kristian Thulesen Dahl tirsdag.

    Ifølge Anders Langballe bliver det meget interessant at følge forhandlingerne.

    - Nu er vi fremme ved noget af det, hvor der virkelig er politisk slagsmål, og hvor der bliver en ideologisk kant mellem Folketingets partier. Det bliver en af de helt store kamppladser i de her forhandlinger, fordi det handler om den sociale profil på den aftale, man laver, siger Anders Langballe og tilføjer:

    - Jeg tror, der kommer en aftale om personskatter, men den bliver væsentligt mindre end det, regeringen har spillet ud med, og den får en helt anden social profil.

  3. Billigere over Storebælt?

    .

    Som en del af erhvervs- og iværksætterudspillet foreslår regeringen at gøre det billigere at køre over Storebæltsbroen.

    Konkret vil der blive barberet en fjerdedel af prisen for vejtrafik og persontog over tre år. For en almindelig personbil med Brobizz vil det betyde, at en enkelttur over Storebælt nedsættes fra 228 kroner til 171 kroner frem til 2021, og for en lastbil på mellem 10 og 20 meter vil taksten blive nedsat fra 1135 kroner til 850 kroner inklusiv moms. 

    Pengene finder regeringen ved at forlænge tilbagebetalingstiden for Storebæltsbroens gæld med tre år, så den forventes gældfri i 2031.

    - Umiddelbart virker det ikke som noget, der for alvor kommer til at splitte på Christiansborg. Sagen er, at man ændrer på, hvordan man indretter tilbagebetalingen af Storebælt. Det vil sige, at det ikke er noget, der belaster statens regnskab direkte, fordi man laver tilbagebetalingen over en længere periode, siger Anders Langballe og tilføjer:

    - Det greb har forskellige regeringer brugt tidligere, og jeg kan ikke forestille mig, at den her regering ikke kommer igennem med det.

  4. Nødder og aktier

    .

    Foruden en billigere tur over Storebælt, foreslår regeringen i sit erhvervs- og iværksætterudspil blandt andet også, at den omdiskuterede afgift på nødderskal afskaffes, ligesom der også er lagt op til at lempe skatten på aktieindkomst.

    Hvordan det præcist ender med aktier og nødder, tør TV 2s politiske redaktør ikke spå om. 

    - Men overordnet set vil jeg sige, at det ikke bliver på erhvervs- og iværksætterudspil, at de store politiske sværdslag kommer til at stå, siger Anders Langballe og tilføjer:

    - Der kan sagtens være noget ideologisk kant i den del, der handler om beskatning af aktier, men man kan godt forestille sig en nogenlunde bred aftale på erhvervsdelen.