Politik

Manden med nøglen til det hele undrer sig: Hvorfor skal de rigeste have mest?

Dansk Folkepartis formand er klar til at forhandle om skattelettelser med regeringen. Men regeringens udspil er han ikke begejstret for.

Der bliver næppe vedtaget noget som helst på skatteområdet dette efterår, med mindre Dansk Folkepartis formand Kristian Thulesen Dahl er med på ideen.

Derfor er den absolut vigtigste politiske reaktion på regeringens netop offentliggjorte skatteudspil også den, der kommer fra DF-formanden.

- Jeg glæder mig til at se, hvordan de finder pengene til de her ting. For vi skal have sikkerhed for, at der er penge nok til vores ældre, vores sygehuse, til politiet. Til at vi kan have et velfærdssamfund, der hænger sammen, siger Kristian Thulesen Dahl til TV 2.

DF: Fokus på dem med lave indkomster

Regeringen har tirsdag præsenteret sin plan for at gennemføre skatte- og afgiftslettelser for 23 milliarder kroner årligt - heriblandt markante lettelser af beskæftigelsesfradraget og en sænkelse af registreringsafgiften på biler.

Ifølge modelberegninger, som regeringen selv har foretaget, vil en HK'er med en årsindkomst på 215.000 kroner i alt få 5000 kroner mere til rådighed årligt. Mens en direktør med en løn på 1.045.000 kroner årligt vil kunne glæde sig over 26.700 kroner mere.

Regeringens beregninger af, hvem der får mest ud af skattereformen

Den balance er Kristian Thulesen Dahl langt fra imponeret over:

- Jeg stiller stadig spørgsmålet: Hvorfor i alverden skal dem, der tjener mange penge, have en skattelettelse på nuværende tidspunkt? Hvis der bliver råd til skattelettelser, er det selvfølgelig dem med lavere indkomster, der står for tur.

Billigere biler

Regeringen lægger også op til at sænke registreringsafgiften markant. I dag udgør registreringsafgiften for personbiler 105 procent af bilens afgiftspligtige værdi op til 109.000 kroner og 150 procent af værdien derover. Hvis det står til regeringen, skal der fremover blot være én sats, og den skal være på 100 procent.

En sådan ændring vil betyde, at de såkaldte mikrobiler vil falde omkring 3000 kroner i pris, mens dyrere biler vil falde langt mere.

Se forskellige priseksempler her:

Men heller ikke dén del af regeringens udspil, er DF-formanden begejstret for.

- Vi går ikke ind for at sænke registreringsafgiften, som regeringen foreslår. Hvis der er mulighed for at lave en større omlægning af bilafgifterne, er vi tilhængere af det. Men så skal det være en fremtidssikret model, hvor man beskatter biler efter deres egenskaber, når de bliver produceret. Det vil fremme miljø, sikkerhed og betyde, at danskerne kunne få bedre biler, siger Kristian Thulesen Dahl.

Så kan du udelukke, at I ender med at gå med til det her?

- Nu havde vi sidste efterår et forløb, hvor nogle partier udstak ultimative krav overfor hinanden. Og det gik ikke særlig godt. Så vi kommer selvfølgelig til forhandlinger, men folk skal vide, hvad vi mener.

Hvad er regeringens muligheder for at få skattereformen igennem?