Markant billigere biler på vej: Se pris-eksemplerne her

Hvis regeringen får sænket registreringsafgiften som ønsket, vil det i kroner og øre særligt være de dyre biler, der falder i pris.

Registreringsafgiften på biler er blevet sænket ved de seneste to finanslove, og nu lægger regeringen op til at gøre det igen.

Som en del af et større skatteudspil, hvor regeringen vil lette skatter og afgifter på arbejde, biler og pension med i alt 23 milliarder kroner, vil de tre partier, Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti, sænke registreringsafgiften til 100 procent på alle personbiler uanset pris. Og det er et udspil, der kan blive gennemført på kort tid. 

Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) vil nemlig lande en hurtig aftale for at sikre det danske bilsalg i fremtiden. 

- Nu lægger vi vores forslag frem i morgen (tirsdag, red.), og så er tanken, at der bliver sættemøder om lige præcis det om biler hurtigt derefter - formentlig allerede på onsdag - og så er det en fælles ambition, at vi inden for nogle få uger finder en løsning på det, lyder det fra Lars Løkke Rasmussen, og han fortsætter:

- I dag skal du betale 105 procent i registreringsafgift af de første 106.600 kroner. For den del, der overstiger 106.600 kroner, skal du betale 150 procent i registreringsafgift.

Dyre biler falder mest i pris

I forrige uge skrev Politiken, at regeringen vil sænke registreringsafgiften for personbiler, så den fremover bliver 100 procent af bilens pris, og disse oplysninger har flere regeringskilder efterfølgende bekræftet over for TV 2.

Det har fået bilbranchen til at opfordre til en hurtig afklaring på området, da usikkerheden - og især forventningen om snarligt faldende afgifter - kan få salget af biler til at gå helt i stå.

TV 2 har bedt De Danske Bilimportører om at beregne, hvor meget billigere det bliver at købe bil, hvis forslaget bliver til virkelighed. Her kan du se, hvad det konkret betyder for forskellige typer af biler.

Dyre biler falder mest i pris

Opel Karl (mikrobil)

Opel Karl Foto: Opel
Bilens pris i dag: 102.995 kroner. Afgiften udgør 30.247 kroner.
Bilens pris med forslag: 99.926 kroner. Afgiften udgør 27.178 kroner.
Besparelse: 3069 kroner.

Opel Astra (mellemklassebil)

Opel Astra Foto: Opel
Bilens pris i dag: 252.000 kroner. Afgiften udgør 116.710 kroner.
Bilens pris med forslag: 239.010 kroner. Afgiften udgør 103.720 kroner.
Besparelse: 12.990 kroner.

BMW 320d Grand Tourer (stor bil)

BMW 320d Grand Tourer Foto: BMW
Bilens pris i dag: 415.283 kroner. Afgiften udgør 217.000 kroner.
Bilens pris med forslag: 369.796 kroner. Afgiften udgør 171.513 kroner.
Besparelse: 45.487 kroner.

Porsche Panamera

Porsche Panamera Foto: Porsche
Bilens pris i dag: 2.676.600 kroner.
Bilens pris med forslag: 2.059.547 kroner.
Besparelse: 617.053 kroner.

Bilimportører: Danskerne vil købe større biler

Lavere registreringsafgift har længe været en mærkesag for Liberal Alliance, der ved de seneste to finanslove har fået den sat ned.

Ved finansloven for 2016 blev den høje afgift sænket fra 180 til 150 procent. Og i finansloven for 2017 blev det besluttet at hæve grænsen for, hvornår den høje afgift skal betales. Konkret fra 84.600 kroner til 106.600 kroner.

Hos De Danske Bilimportører forklarer direktør, Gunni Mikkelsen, at bilsalget i Danmark har været stigende de seneste otte år.

Ifølge Gunni Mikkelsen har ændringerne i 2015 og 2016 ikke generelt set fået danskerne til at bruge flere penge på biler. Til gengæld har de fået en lidt større eller bedre udstyret bil for de samme penge.

Den tendens, tror han, vil fortsætte, hvis regeringens forslag bliver vedtaget.

- Danskerne har de seneste rigtig mange år kørt i markant mindre biler, end alle lande vi sammenligner os med. Derfor er det naturligt, at man vælger en større eller bedre bil, når muligheden opstår. Vi tror også, danskerne vil vælge noget mere sikkerhedsudstyr, siger Gunni Mikkelsen til TV 2.

DF støtter ikke forslaget

Regeringen skal have hjælp fra for eksempel Dansk Folkeparti for at få gennemført sin plan. Men hos støttepartiet er formand Kristian Thulesen Dahl ikke umiddelbart begejstret for, at særligt de store biler skal være billigere.

Han ser hellere, at afgiftssystemet ændres helt, så bilens miljø- og sikkerhedsegenskaber belønnes frem for som i dag at lægge en procentsats oveni.

- Hvis vi skal kigge på bilbeskatningen igen, så synes jeg, vi skal gøre det ved at lave den omlægning, som en i virkeligheden enig bilbranche har anbefalet os i årevis, siger Kristian Thulesen Dahl til TV 2.

- Det gør ikke noget, danskerne har flere penge i deres egne lommer, men så skal det selvfølgelig også være socialt retfærdigt, siger formanden for Dansk Folkeparti. Video: Stine Gliese

Til Politiken siger den grønne tænketank Concito, at en lavere registreringsafgift er den forkerte vej at gå, da klima og miljø vil lide skade.