Politik

Afskaf karakterbonus og giv de studerende ro

BLOG: I dag er en rigtig god dag.

I dag har det nemlig vist sig, at der er bred enighed fra studenterbevÊgelsen, flere politiske partier pÄ Christiansborg og hele vejen til erhvervslivet om, at hurtigstartsbonussen skal afskaffes. Den har siden 2009 belÞnnet studerende, som er begyndt pÄ deres videregÄende uddannelse inden for to Är, ved at gange deres gennemsnit med 1,08.

Der er ingen tvivl om, at det er de nye tal fra Uddannelses- og Forskningsministeriet, der har slÄet hovedet pÄ sÞmmet. De viser nemlig, at karakterbonussen overhovedet ikke har virket efter hensigten og fÄet flere studerende hurtigere i gang.

Til gengĂŠld har bonussen og den politiske drĂžm om studerendes hurtige, lige vej til uddannelse vist sig at medfĂžre en rĂŠkke konsekvenser, som jeg mener, vi bĂžr rette op pĂ„ hurtigst muligt. 

For det fÞrste betyder bonussen, at hurtighed belÞnnes frem for faglighed. Det er noget skidt. Aldrig har dygtige hoveder og hÊnder vÊret et spÞrgsmÄl om at lÊre noget sÄ hurtigt som muligt. Det handler om at blive sÄ dygtig og fagligt stÊrk som muligt. Bonussen betyder, at vi risikerer at gÄ glip af faglige talenter, nÄr det er de hurtigste, der kommer foran i kÞen til pladserne pÄ uddannelsesstederne. Hurtige studerende kan ogsÄ vÊre faglige talenter, men andre faglige talenter mÄ ikke sorteres fra, fordi de har brug et ekstra sabbatÄr eller for at skifte fra et studie til et andet. Faglighed skal give adgang til drÞmmestudiet, ikke hurtighed.

For det andet skÊvvrider bonussen hele uddannelsessystemet. Den skaber en kunstig karakterinflation, der betyder, at der pludselig er skyhÞje adgangskvotienter pÄ rigtig mange uddannelser. Det virker helt skÞrt, at karakterbonusser kan fÄ nogle studerendes gennemsnit til at sprÊnge karakterskalaen for sÄ igen at frasortere de studerende, som ikke er de hurtigste.

For det tredje tvinger bonussen et helt unÞdigt karakterrÊs ned over hovedet pÄ alle studerende. RÊset er med til at stresse studerende og gÞr ikke nÞdvendigvis studerende dygtigere. Den seneste Nationale SundhedsundersÞgelse viser, at hver fjerde ung mellem 16 og 24 Är har et hÞjt stressniveau, og forskere peger pÄ, at karakterrÊs og testtyranni kan vÊre en del af Ärsagen.

Mit Þnske er, at vi slipper studerende mere fri. Der er brug for, at vi politisk diskuterer bÄde karakter- og optagesystemet og finder en anden vej. En vej vÊk fra bestemte karaktergennemsnit, belÞnninger til de hurtigste og i stedet med mere fokus pÄ faglighed, vejledning og samtaler med de enkelte elever og studerende.

Hvis vi vil have de bedste studerende, skal deres ungdoms- og studieliv hÊnge sammen. Der skal vÊre ro pÄ til at vÊlge den rigtige uddannelse. Ro pÄ til faglighed fremfor hurtighed. Og ro pÄ til fordybelse og til at blive sÄ dygtig som muligt.