Flertal vil ændre registreringsafgiften - sikre og grønne biler kan blive billigere

Der er politisk flertal for at lave helt om på måden, biler beskattes på. Det kan gøre små biler dyrere og tilgodese mellemklassebiler.

Bilskatterne er for høje, og de er dårligt indrettede. Sådan lyder det fra Økonomisk Råds overvismand Michael Svarer.

Og politikerne er lydhøre. Der tegner sig ligefrem et politisk flertal for at ændre den måde, vi beskatter biler i Danmark. 

Liberal Alliance, Konservative, Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet og SF er alle enige om, at den nuværende registreringsafgift skal ændres. Partierne er dog ikke enige om hvordan. 

Det lader dog til, at de fleste kan være med på, at det skal være billigere at købe miljøvenlige biler. 

Beskat brugen af bilen - ikke det at have den

Opfordringen fra overvismanden lyder, at man bør beskatte biler ud fra, hvordan de belaster samfundet - i stedet for hvad de koster. 

- Bilskatterne rammer ikke de ulemper, der er ved biler; de forurener, de kører ind i folk, og de skaber trængsel. Hvis man vil ramme de tre ting, skal man ramme brugen af bilen og ikke selve det at have bilen, siger Michael Svarer til TV 2 og understreger, at "de omkostninger er langt mindre end den skat, der bliver pålagt biler".

- Så vi synes, det vil være fornuftigt at se på størrelsen og indretningen af beskatningen af biler 

Fremfor at indkassere en masse skattekroner fra bilerne, bør man hellere hente pengene til vores sygehuse og folkeskoler ved bredere skatter som moms eller indkomstskat, mener den økonomiske vismand. 

DF vil ikke beskatte forbruget

Det falder i god jord hos Dansk Folkeparti, der selv kom med et lignende forslag tidligere på måneden. DF vil lade afgiften komme an på tekniske ting som bilens vægt, CO2-udledning og sikkerhed. 

Sikkerhed skal være et af de kritierier, biler beskattes ud fra fremover, hvis det står til Dansk Folkeparti, siger finansordfører René Christensen. Video: Rikke Struck Westersø

Derimod er partiets finansordfører René Christensen lodret imod at beskatte forbruget. Det vil nemlig gå hårdest ud over folk i provinsen, mener han. 

- Vi mener, at bilen er en af de vigtigste ting for sammenhængskraften i Danmark. De seneste år har vi set en øget centralisering i de større byer, derfor er det rigtig vigtigt, at dem, som bor i provinsen, har et godt transportmiddel. Det er ikke alle, der har adgang til s-tog. Nogle har måske kun en bus hver anden time. De skal ikke beskattes hårdere, siger han. 

Spænder ben for ny teknologi

For Socialdemokratiet er det især udsigten til grønnere biler på vejene, der gør det tillokkende at se på bilbeskatningen. 

De meget billige biler til under 120.000 kroner bliver nok ikke billigere.

Mikkel Thomsager, chefredaktør på Bilmagasinet 

Skatteordfører Jesper Petersen mener, at den nuværende beskatningsmodel spænder ben for ny teknologi, fordi biler, der kører langt på literen eller på el i stedet for benzin, er dyrere og dermed har sværere ved at komme ind på det danske marked. 

- Så hvis man vil have en grønnere bilpark, så kan man lave en bilbeskatning, som er klogere end den, vi har i dag, siger han. 

S: Man skal ikke beskatte mindre

Jesper Petersen har ikke noget konkret bud på, hvordan en ny beskatningsmodel skal se ud. Men miljø og sikkerhed er nogle af de ting, Socialdemokratiet gerne vil have lagt vægt på. 

Derimod skal der hverken opkræves mere eller mindre på den samlede bundlinje, end der gør nu. 

- Vi synes, man skal fastholde den samme indtægt til at drive vores velfærdssamfund for, så der skal ikke være lavere beskatning, men en smartere måde at få den i kassen på, siger Jesper Petersen. 

Både SF, Konservative og Liberal Alliance har også tidligere udtalt sig positivt om at pille ved registreringsafgiften. 

Derimod afviser Venstres skatteordfører, Louise Schack Elholm, at Venstre kommer til at lægge stemmer til en ændring af registreringsafgiften. 

- Venstre har ikke et politisk mål om, at beskatningen af biler skal laves om. Vi vil hellere sænke skatten på arbejde, siger hun til TV 2. 

Mellemklassebiler bliver billigere

I bilbranchen har folk armene oppe over hovedet. FDM, Dansk Industri og Bilimportørerne foreslog nemlig præcis det samme allerede sidste forår

Det er endnu for tidligt at sige noget om, hvordan et nyt system vil lande, lyder det fra Mikkel Thomsager, der er chefredaktør for Bilmagasinet. Men hvis man er ude efter en lille billig bil, så skal man nok snart slå til, vurderer han. 

- De meget billige biler til under 120.000 kroner bliver nok ikke billigere, hvis de skal ind i et system, der tilgodeser sikkerhed, siger han og gætter på, at det nok især bliver mellemklassebiler fra 150-300.000 kroner, der bliver tilgodeset mest i et nyt system. 

Det er umuligt at sige, hvordan en ændring af bilbeskatningsystemet vil lande. Men billige biler bliver formentlig dyrere, lyder det fra Mikkel Thomasager, chefredaktør på Bilmagasinet. Video: Rikke Struck Westersø