Nu bliver elbiler billigere - igen
Regeringen har indgået en ny aftale om afgift på elbiler med Socialdemokratiet og Radikale Venstre.
Elbilsalget gik så hårdt i stå efter elbilaftalen i 2015, at Regeringen nu har været nødt til at slække lidt på bremsen.
Regeringen er blevet enig med Socialdemokratiet og Radikale Venstre om at holde registreringsafgiften på elbiler nede på 20 procent lidt endnu for at lokke flere kunder i elbilbutikken, inden afgiften stiger igen. Den var ellers steget til 40 procent i år.
Hvis man drømmer om elbil, er det 'først til mølle'. Registreringsafgifterne bliver nemlig kun holdt nede, indtil der er registreret 5000 nye elbiler - gældende tilbage fra 1. januar 2016 - eller senest til udgangen af 2018.
Der skal sparkes gang i haltende salg
Skatteminister Karsten Lauritzen (V) glæder sig over, at der er enighed om en løsning, der kan være med til at sparke gang i det haltende salg af elbiler.
- Det er ikke nogen hemmelighed, at der ikke er blevet solgt så mange elbiler, som vi regnede med for halvandet år siden. Den indfasning, vi aftalte, har vist sig at være for hård, og det har nok været med til at bremset salget, medgiver skatteministeren.
- Derfor er det glædeligt, at vi nu er enige om en lempeligere indfasning, som forhåbentlig kan få sparket gang i elbilsalget. Det har længe været et ønske fra Socialdemokratiet og Radikale at gøre noget ved elbilsituationen. Det har regeringen lyttet til, siger Karsten Lauritzen.
Salget styrtdykkede
Fra 2019 genoptages den planlagte indfasning af registreringsafgift på elbiler.
Afgiften hæves til 40 procent af den fulde registreringsafgift minus et bundfradrag på 10.000 kr. i 2019.
I 2020 udgør afgiften 65 procent, i 2021 90 procent, og i 2022 skal elbilerne være fuldt indfaset i registreringsafgiften, lyder det fra Skatteministeriet.
Salget af elbiler er faldet støt siden afgiften blev indført i januar 2016. I første kvartal i år blev der blot solgt 35 nye elbiler mod cirka 110 året før.
Per 1. januar 2017 var der registreret 8.932 elbiler i Danmark.
DI: Stop-and-go politik sender skidt signal
Aftalen får opadvendte tommelfingre fra flere sider - og såvel politikere som miljøorganisationer. For eksempel skriver John Nordbo, der er klima- og miljøchef ved WWF Verdensnaturfonden, på Twitter, at han "håber, det sætter gang i salget". Og klima- og energirådgiver hos Greenpeace, Tarjei Haaland, kalder aftalen "et lille skridt i den rigtige retning", men:
- Når afgifterne på de næste sølle 5000 elbiler i første omgang nu bliver fastfrosset, vil et naturligt næste skridt være at følge op med en række yderligere tiltag for at øge udbredelsen af elbiler markant, eksempelvis at justere afgiften på benzin- og dieselbiler.
Thomas Møller Sørensen, der er direktør for Bilbranchen i Dansk Industri, efterlyser en mere varig løsning:
- Med den nye aftale er det tolvte gang siden 1988, at man laver særlige regler for elbiler. Denne stop-and-go politik sender et signal om, at elbiler er noget specielt og eksotisk, der skal behandles særskilt. Og så længe, man gør det, afskrækker det forbrugere og investorer fra for alvor at tage elbilerne til sig, siger han til Ritzau.