BLOG: Lad dog børn være børn
BLOG: Børn skal selv have lov til at danne deres identitet uden indblanding fra voksne, mener Pia Kjærsgaard.
I Sverige går man voldsomt op i kønsroller. Det samme gør man i USA, og nu har tankegangen også spredt sig til Danmark, hvor uddannelseschef ved professionshøjskolen, Anne Kjær Olsen, opfordrer til, at daginstitutionerne skal tage et opgør med de ”støvede” kønsroller. Hun mener, at selv helt små børn skal opdrages til at være ”reflekterende” over kønsroller, fordi ”0-5-årige suger til sig i en tid, hvor deres identitet bliver dannet”.
Men hvorfor skal Anne Kjær Olsen og andre nævenyttige pædagoger blande sig i børnenes identitetsdannelse? Jeg har set drenge lege med dukker og piger klatre i træer – helt af sig selv. Børn er meget alsidige i deres leg, men det skal de da ikke ”stimuleres” af en pædagog. Hvis lille Mads ikke gider lege med dukker og hellere vil lege voldsomt, skal han da have lov til det.
Anne Kjær Olsen siger også, at pædagoger ikke skal ”begrænse” børns forestillinger. Men er det ikke præcis det, hun er i færd med? Mange pædagoger og forskere har allerede råbt vagt i gevær, fordi der generelt er for få mandlige pædagoger, og fordi lidt mere voldsomme lege alt for mange steder er blevet afløst af ”dialog” og rundkredspædagogik. Det samme gælder i folkeskolen og videre op i uddannelsessystemet.
Nej, Anne Kjær Olsen og andre med hende burde i stedet reflektere over, hvorfor så forholdsmæssigt mange drenge klarer sig dårligt i uddannelsessystemet, som synes bedre gearet til kvindelige behov. Mon det problem bliver løst af at bryde kønsroller op og forvandle børn til en slags politisk korrekte, kønsneutrale mennesker, som idealet foreskriver i Sverige? Eller handler det snarere om at imødekomme begge køns behov for en meningsfuld barndom, læring og uddannelse?
Den svenske og amerikanske vej er en blindgyde. Børn er piger og drenge. Voksne er kvinder og mænd. Sådan er virkeligheden nu en gang indrettet. Virkeligheden er ingen ”konstruktion”, selv om svenskerne arbejder ihærdigt på at skabe en ny konstrueret virkelighed. En virkelighed, som ikke tager sig særlig pæn ud i Malmø, hvor bandeskyderier er dagligdag.
Den moderne pædagogik skal i stedet målrettes til, at alle børns behov bliver imødekommet – hvad enten de nu holder af at brodere eller klatre i træer. Vi skal støtte børnene med en god opvækst. Vi skal tage ansvar for deres læring og vise dem omsorg. Men vi skal altså ikke blande os i deres identitet. Den skal de selv have lov til at udvikle.