BLOG: Vores pÊdagoger har aldrig vÊret sÄ alene med vores bÞrn, som de er nu

16x9
Minimumsnormeringer skal hjĂŠlpe pĂŠdagogerne. Foto: Preben Madsen / Scanpix

BLOG: BĂžrnetallet stiger, og der kommer til at mangle 9400 pĂŠdagoger i fremtiden.

Det er egentlig underligt, at det ikke fylder mere i den offentlige debat, nÄr man tÊnker pÄ hvor vigtigt det er. Vi har et alvorligt problem i Danmark. Vores pÊdagoger har aldrig stÄet sÄ alene med vores bÞrn, som de gÞr nu. Og det bliver kun vÊrre.

I en undersĂžgelse fra pĂŠdagogernes fagforbund, Bupl, svarer tre ud af fire daginstitutionspĂŠdagoger ja til spĂžrgsmĂ„let: ’Var du alene med den samlede bĂžrnegruppe i perioder af dagen i gĂ„r?’.

I gennemsnit var pĂŠdagogerne alene med 17 bĂžrn. Mere end halvdelen var alene med bĂžrnene i mere end 30 minutter. Samtidig med det, varsler kommunerne nye besparelser over landets daginstitutioner. Det er ikke til at holde ud.

I min drengegruppe er vi nĂ„et til en alder, hvor bĂžrnene kommer pĂ„ stribe. Sidste Ă„r fik Maria og Jakob deres fĂžrste lille. Det samme gjorde Nanna og Simon. I Ă„r er det sĂ„ Mikkel og Sabrina. Og mine venner er ikke alene. En befolkningsprognose viser, at antallet af bĂžrn under fem Ă„r stiger med 16 procent frem mod 2025. Det er skĂžnt. Det er lykkeligt. Og det forpligter ogsĂ„.

Et stigende bþrnetal kommer nemlig til at kréve langt flere pédagoger, hvis normeringerne skal holdes. 9400 pédagoger kommer der til at mangle – og det er bare for at beholde den nuvérende normering. Men er det godt nok? Er den nuvérende normering god nok? Nej.

Jeg mÞder mange forÊldre, nÄr jeg er pÄ besÞg rundt omkring, der fortÊller mig, at de er bekymrede over det, som de oplever i daginstitutionerne. Ikke fordi pÊdagogerne, medhjÊlperne og assistenterne ikke knokler rundt. Men fordi der ganske enkelt er for fÄ hÊnder til for mange bÞrn.

NĂ„r de afleverer bĂžrnene, stĂ„r der – hvis de er heldige – en pĂŠdagog og siger farvel. Nogle gange med et fjernt blik i Ăžjnene. Ofte stĂ„r der ikke en pĂŠdagog, fordi der er andre ting at tage sig af. NĂ„r pĂŠdagogerne er syge, er der ikke vikarer til at dĂŠkke ind. Og pĂ„ forĂŠldremĂžderne beretter pĂŠdagogerne om nye nedskĂŠringer, som vil have nye konsekvenser.

BĂžrns grundlĂŠggende kompetencer og forudsĂŠtninger i resten af livet skabes i vuggestuen og bĂžrnehaven. SĂ„ nĂ„r de ikke har tid nok med en voksen dĂ©r, sĂ„ kommer det til at betyde meget for barnet pĂ„ sigt. Vi har vidst det lĂŠnge og det skriger pĂ„, at vi reagerer fra politisk hold og sikrer, at der er tid nok til alle bĂžrn.

Lad os indfĂžre minimumsnormeringer for, hvor meget pĂŠdagogisk personale, der skal vĂŠre til hvert barn i bĂžrnehaverne. Selv pĂŠdagoger har kun to hĂŠnder.