Politik

SF og DF går sammen om at stramme regler for lastbilkørsel

Danske vognmænd skal ikke udkonkurreres af udenlandske, der underbetaler deres ansatte, lyder det.

Dansk Folkeparti og SF er gået sammen om et forslag om at stramme reglerne for udenlandske vognmandsfirmaer, der kører i Danmark.

Partierne vil blandt andet stramme kravene til at køre cabotagekørsel i Danmark, indføre permanente nummerpladeskannere ved grænserne og indføre registrering af alle udenlandske firmaer, som kører med gods i Danmark.

Det oplyser partierne i en pressemeddelelse.

DF og SF går sammen og forslår at stramme kravene til cabotagekørsel, indføre permanente nummerpladescannere og registrere alle udenlandske firmaer, som kører med gods. Formålet er "at forsvare danske jobs og ordnede forhold i transportbranchen".

Formålet er "at forsvare danske job og ordnede forhold i transportbranchen", lyder det.

- Der er brug for politisk handling nu, hvis den danske vognmandsbranche skal overleve. Med dette forslag tager vi et stort skridt i kampen mod social dumping og unfair udenlandsk konkurrence, siger Dansk Folkepartis Claus Kvist Hansen.

SF's Karsten Hønge siger:

- Gode, seriøse danske vognmænd og chauffører er pressede og i nogle tilfælde truet på eksistensen, når de skal konkurrere mod firmaer som underbetaler deres ansatte og lader dem bo og arbejde under primitive forhold.

Flere udenlandske lastbiler end nogensinde før

De to partier henviser til en optælling fra brancheorganisationen ITD. Den viser, at der aldrig har været flere lastbiler på udenlandske nummerplader, som kører for danske vognmænd. 

De to partier mener, at speditører og vognmænd skal have højere bøder, hvis deres chauffører overtræder køre- og hviletidsbestemmelserne. Og det skal maksimalt være tilladt at parkere 25 timer på rastepladserne. 

Derudover vil de som nævnt stramme kravene til at opnå ret til såkaldt cabotagekørsel i Danmark. Cabotagekørsel er betegnelse for, at udenlandske lastbiler kører med gods internt i Danmark.

Ideen bag cabotagekørsel er, at en spansk lastbil, der har afleveret tomater i for eksempel Aalborg, skal kunne tage et læs danske varer med på tilbagevejen og aflevere dem i for eksempel Kolding. 

Men hvis et udenlandsk firma permanent vil køre med gods mellem danske byer, skal det ske efter danske regler.