Politik

BLOG: Når nu Løkke ikke kan regere, så må vi andre jo gøre det

BLOG: Nu får Danmark bedre og billigere kollektiv trafik

Danmark fortjener bedre og billigere kollektiv trafik. Derfor er jeg i rigtig godt humør. Socialdemokratiet har nemlig sammen med et bredt flertal i Folketinget uden om regeringen taget et vigtigt skridt i den retning.

Den nye aftale betyder, at vi nu investerer hele 762 millioner kroner, der skal styrke Danmarks infrastruktur over hele landet. Regeringspartierne mener ikke, det er værd at investere i kollektiv trafik, og har forsøgt at forhindre aftalen i at blive vedtaget. Heldigvis har Lars Løkke Rasmussen ikke flertal for sin politik, så det lykkedes ikke.

Det er uforståeligt, at regeringen hellere vil sidde i hjørnet med korslagte arme, end at bidrage til at løfte den kollektive trafik til glæde borgerne. Men når nu de ikke vil regere, så er det godt, at der er et bredt flertal uden om regeringen, der kan træde til.

Med aftalen investerer vi et trecifret millionbeløb i den unikke danske cykelkultur. Vi giver en håndsrækning til de pendlere, som rammes hårdest af takstharmoniseringens prisstigninger på Sjælland, og vi sikrer penge til en række vigtige regionale projekter som eksempelvis letbanen i Aarhus og bedre busser i Aalborg.

100 mio. kroner til cyklisterne

Aftalen betyder også, at der gives 100 millioner kroner i støtte til cyklisterne i Danmarks 98 kommuner. Danmark er en stolt cykelnation og vores cykelkultur er både godt for miljøet og for folkesundheden. Men danskerne skal have endnu bedre muligheder for at cykle til og fra arbejde. Derfor skal vi blandt andet have flere supercykelstier til landets cykelpendlere. Det får vi nu sikret med denne aftale.

Med aftalen bliver der også investeret i forbedringer med et regionalt fokus. Eksempelvis er der i aftalen bevilliget penge til undersøgelser af letbanens anden etape i Aarhus og en undersøgelse af mulighederne for en terminal i Brabrand, der skal koble letbanen til regionaltog, fjerntog og busser.

Penge til S-togene i Hovedstadsområdet kommer til at betyde flere afgange og investeringer i stationer, der skal knytte S-togssystemet bedre sammen med de nordsjællandske lokalbaner.

Der også godt nyt til indbyggerne i Aalborg, der får en avanceret busløsning i Aalborg, der giver byens infrastruktur et løft på trods af, at regeringen har blokeret for den tidligere planlagte letbaneløsning. På Sjælland kompenserer vi de pendlere, som rammes hårdest af takstharmoniseringens prisstigninger.

Der er altså tale om virkelige gode initiativer, der skal sikre og forbedre infrastrukturen og den kollektive trafik i fremtiden. Derfor er jeg stolt af, at Socialdemokratiet har bidraget til at tvinge regeringen i mindretal med så markant en aftale, der virkelig er til gavn for danskerne.