Glem Trump, vi kan flyve på sol
Der har været masser af dårlige nyheder i verden i 2016, men vi bør fokusere på ihvertfald én positiv, mener Rasmus Nordqvist fra Alternativet.
Lad os pakke rædselskabinettet af dårlige nyheder fra 2016 væk. Dem har der godt nok været mange af i år. Politisk lever vi på mange måder globalt i en helt ny virkelighed.
Storbritannien valgte at forlade EU på et mere eller mindre faktuelt grundlag. En ny præsident i USA gør vores verden usikker. En russisk og en tyrkisk præsident, der ser stort på demokratiske principper samt ikke mindst situationen i blandt andet Polen, gør mig alvorligt bekymret for, at de retstatsprincipper, vi bygger på i Europa, vil smuldre.
Men når nu man gør status over 2016, skal vi også huske alt det gode og det, der peger i nye retninger. Jeg spurgte forleden dag på Facebook, hvad folk ville tage med sig fra 2016. Der kom mange personlige svar fra folks hverdag, men også det, at FN for første gang længe her ved årets udgang har valgt at sige tydeligt, at Israels opførelse i Palæstina ikke er ok.
Vi skal huske, at historien er og bliver, hvad vi gør den til og hvordan vi reagerer på den. Det handler ikke om at være postfaktuel, hvilket også har været en af årets tendenser, men det handler om en grundlæggende tro på, at det vi fokuserer, på vokser,- hvad end det er godt eller skidt.
Nogle gange er det svært at registrere de begivenheder, der virkelig flytter verden, mens det sker. I nuet kan de store og virkelig væsentlige ting flyve under radaren, uden vi rigtig opdager det. Først når vi er på afstand, står det klart, hvor afgørende en landvinding, vi delte samtid med har været. Omvendt kan vi fortabe os i andre begivenheder, som virker vigtige og afgørende, mens de står på, men som måske ikke er det, når vi ser tilbage eller når fremtiden engang ser tilbage på os.
Her på kanten af 2016 er det godt at huske på. I hvert fald for mig. Med det resumé, jeg lige har opremset af året, og som vi kan læse i aviserne om året, der gik. Her er fokus selvfølgelig på Trumps sejr, på Brexit og folkedrabet i Syrien. Der er også terroren i Bruxelles, Nice, Orlando, Berlin og Istanbul. I den lettere ende vil Pokemon Go blive husket som årets modedille, og vi vil mindes kulturelle ikoner som blandt andre Prince, Bowie, Cohen, George Michael og Fisher.
Der er ingen tvivl om, at de begivenheder har været med til at tegne 2016. Det er vigtige begivenheder, der på mange måder gjorde 2016 til et år, som jeg helts vil glemme vi helst, et rædselskabinet af dårligt nyt. Sådan tænker jeg i hvert fald selv. I Alternativet har vi flere gange sammenlignet den periode, vi nu står i, som perioden mellem første og anden verdenskrig. Det skal vi tage seriøst, og vi skal forhindre, at historien gentager sig selv.
Så jeg vil bruge dette indlæg på en ting, som jeg ser som noget af det mest positive fra 2016 og som nok vil være endnu større på afstand.
Hvis vi zoomer ind på lufthavnen i Abu Dhabi i Forenede Arabiske Emirater. Det er lige før daggry den 26. juli i år. Frem fra horisonten dukker et af de for mig mest opløftende billeder fra 2016. Et fly med et vingefang som en Boeing 747 og en vægt som kun én stor personbil styrer imod landingsbanen på energi skabt udelukkende fra de 17.000 solceller, der beklæder vingerne. Det er Solar Impulse 2, der som det første soldrevne fly nogensinde er ved at færdiggøre sin rejse hele vejen rundt om jorden. Efter landingen træder piloten Bertrand Piccard ud. Han er ikke Neil Armstrong, der træder ud på månen, og hans citat er ikke så kendt (endnu), men han siger det, som han ser det: ”Fremtiden er ren. Fremtiden er dig. Fremtiden er nu.”
Forud er gået et år fyldt med både fremskridt og skuffelser for det ambitiøse projekt, men lige der i ørkensandet ud mod den persiske golf bliver miraklet fuldbyrdet. Et mentalt glasloft bliver gennembrudt og vores virkelighed bliver ændret. Hvor længe mon der går, før alle fly flyver på sol?
I alt satte Solar Impulse 2 hele 19 luftfartsrekorder på sin 42.000 kilometer lange rejse rundt om jorden. Med en gennemsnitsfart på 70 kilometer i timen er det soldrevne fly endnu ikke konkurrencedygtigt. Men inden vi trækker for meget på smilebåndet, så lad os huske, at den første bil, der kom til Danmark, havde en topfart på 20 kilometer i timen. Vigtigst er det lige nu, at Piccard sammen med co-piloten André Borschberg viste, at der er et alternativ til den voldsomt forurenende luftfart. At man kan flyve på solens energi, at vi kan forestille os en fremtid, hvor vi ikke er afhængige af fossile brændsler, der ødelægger vores planet.
Vi kan flyve på sol!