Bilisterne bærer en tung skattebyrde
Forestil dig følgende: Du går ind til en bilforhandler. På forhånd har du udset dig en lækker bil, som du nu har besluttet dig for at købe. I sig s
Forestil dig følgende:
Du går ind til en bilforhandler. På forhånd har du udset dig en lækker bil, som du nu har besluttet dig for at købe. I sig selv koster bilen 106.400 kr. Deroveni kommer først moms og dernæst registreringsafgift (ja, du betaler afgift af momsen), så bilen i sidste ende koster dig cirka 250.000 kr.
Fra bilforhandleren kører du hen og tanker bilen op. Denne dag koster benzinen 11,07 kr. pr. liter, så der ryger 6,78 kr. i statskassen for hver liter, du fylder på. Hælder du for eksempel 50 liter benzin i tanken, får staten altså 339 kr.
Så skal du huske at betale vægtafgift/grøn ejerafgift, forsikringsafgift og så videre. Og hvis du på et tidspunkt beslutter dig for at køre over Storebæltsbroen, skal du være klar over, at mange af de penge, som du betaler for at køre over, ikke går til at betale af på broens gæld, men ryger direkte i statskassen.
På den måde får staten alt i alt 47 milliarder kr. fra bilejerne hvert år, men kun en brøkdel af pengene kommer bilisterne til gode. For hver gang staten bruger 100 kr. på de velholdte veje, broer og anden infrastruktur, har de danske bilister lagt 342 kr. i statskassen.
Der er ingen fornuftig forklaring på, at bilisterne skal betale næsten tre en halv gange så meget i afgifter, som staten bruger på bilisterne. Ikke engang miljø, trængsel og ulykker kan forklare den form for brandbeskatning.
Bilisterne bliver beskattet langt ud over rimelighedens grænser, og det er blandt andet derfor, at Liberal Alliance arbejder for at afskaffe registreringsafgiften og gøre det gratis at køre over Storebælt.