Politik

Løkkes Venstre bliver aldrig et arbejderparti

BLOG: Mød Finn. Han arbejder i bagagehåndteringen i Københavns Lufthavn. Han slæber vores kufferter, og hver afgang betyder mange nye løft. Dag ud og dag ind. Foreløbig er det blevet til 29 år i lufthavnen. Det slider, og det mærker han nu. Hans svære smerter i musklerne betyder, at både han og kollegerne spiser piller for at kunne gå på arbejde. Han elsker sit job. Men de slemme dage, hvor slidgigten smerter, må han starte dagen med at tage 600 milligram Ibuprofen, bare for at klare jobbet. Egentlig er det ikke noget, de taler om, kollegerne der laster og losser bagage og fragt.

BLOG: Mød Finn. Han arbejder i bagagehåndteringen i Københavns Lufthavn. Han slæber vores kufferter, og hver afgang betyder mange nye løft. Dag ud og dag ind. Foreløbig er det blevet til 29 år i lufthavnen. Det slider, og det mærker han nu. Hans svære smerter i musklerne betyder, at både han og kollegerne spiser piller for at kunne gå på arbejde.

Han elsker sit job. Men de slemme dage, hvor slidgigten smerter, må han starte dagen med at tage 600 milligram Ibuprofen, bare for at klare jobbet.

Egentlig er det ikke noget, de taler om, kollegerne der laster og losser bagage og fragt. Men allerede før Venstres 2025-plan, om at danskerne skal arbejde længere, blev afsløret, tog Finn bladet fra munden. Han fortalte om smerterne. Om hvordan pillerne er en del af hverdagen. Om kronisk ondt i skuldre, arme og ryg efter tusindvis af løft af tunge kufferter.

Og Finn blev overrasket over en ting: Kollegernes reaktion. Indtil da havde det været, som om han var alene med smerterne og medicinen. De stærke bagagemedarbejdere går jo ikke sådan og piver. Men efter at Finn fortalte sin historie, er kollegerne kommet hen en for en og har fortalt om, hvordan de også har smerter. At de også må sluge piller før de tager på arbejde. At de også er bekymrede for, om deres krop holder arbejdslivet ud.

Og de er ikke alene. Statistikken viser, at 25 procent af 3F'erne har forladt det danske arbejdsmarked inden de fylder 60 år. Deres job er fyldt med tunge løft, skiftehold og natarbejde. Deres krop kan ikke mere.

Jeg mødte Finn første gang, da jeg som transportminister besøgte 3F Kastrup for at høre om deres arbejde. Nu har jeg mødtes med ham igen i 3F. For at høre, hvordan Lars Løkkes 2025-plan om udskudt pensionsalder påvirker ham og hans 1.500 kolleger i lufthavnens bagageafdeling.

Og Finn havde regnet på det. Et halvt års udskudt pensionsalder betyder, at Finn og hans kolleger hver skal løfte 33.000 kufferter ekstra, inden de kan gå på pension. Omregner man det til gennemsnitsvægten på danskernes kufferter, bliver det til 500 tons ekstra løft pr. medarbejder.

Derfor råber Finn og hans kolleger nu op. De har et super kammeratskab og er verdens bedste kolleger, der passer på hinanden derude i lufthavnen. Og de er i den grad parate til at tage fat og tage de tunge løft dag efter dag, nat efter nat. Men med en hverdag med kroniske smerter og medicin, vil de være blandt tabene i Lars Løkkes 2025-plan.

"Det moderne arbejderparti"

Det var ellers ikke det, vi hørte, da Lars Løkke i sidste uge satte sig til Facebook og lancerede 2025-planen. Alle videoerne med de smilende ministre og de mange grafikker, der blev lagt på regeringen.dk. Det handlede alt sammen om et budskab fra Lars Løkke om, at dem, der får mest ud af 2025-planen, er vores almindelige lønmodtagere.

"For de danskere, der har de laveste indkomster - kassemedarbejderen, rengøringsassistenten, den ufaglærte - der vil vi sænke skatten så meget, at de slipper omkring syv procent billigere i skat", lød det fra statsministeren på Facebook.

Lars Løkke har mange gange forsøgt at lancere Venstre som "det moderne arbejderparti." Her var planen, der beviste det. Planen, der en gang for alle skulle fortælle den helt almindelige danske lønmodtager, at Venstre er partiet for dem.

De lavtlønede er ikke vinderne

Problemet er bare, at det ikke er sandt. Danskere med de laveste indkomster og de job med den hårdeste, fysiske belastning, skal betale en hård pris i form af længere tid på arbejdsmarkedet inden pensionsalderen.

Og hvad Løkkes skattelettelser angår, så viser regeringens egne beregninger, at det er de 10 procent rigeste, der får mest. Både i procent og i konkrete beløb. Hvorimod kassemedarbejderen i supermarkedet, som Løkke selv fremhæver som vinderne af hans forslag, må nøjes med en lettelse på 65 kroner pr uge. Hvis du derimod tjener mere end en million kroner om året, vil Løkkes plan sikre dig 26.700 kroner om året i topskattelettelse.

Kigger man på rådighedsbeløb, får kasseassistenten kun 1,8 procent mere i lommen, mens direktøren får den klart største gevinst med hele 4,5 procent i større rådighedsbeløb.

Lanceringen var en spinmanøvre

Så nok var 2025-planen pakket ind i glitret papir, med Facebook-videoer, hjemmesider og pressemøder som perler på en snor. Men her kun en uge efter er billedet af den store plan mildt sagt blevet noget mere grumset.

Tilbage står, at Løkkes præsentation af 2025-planen var en stor spinmanøvre. Ikke for at gøre Danmark rigere som samfund. Ikke for at løfte vores arbejdsstyrke og styrke Danmarks produktivitet. Slet ikke for at sikre et mere retfærdigt Danmark med lige muligheder.

Hele formålet med Lars Løkkes 2025-plan synes at være Løkke selv. Indholdet er skræddersyet til at være Venstres bedste forsøg på at give Løkke-regeringen de mest optimale muligheder for at overleve efterårets forhandlinger. Uden at være tvunget til at udskrive det valg, som Lars Løkke så gerne vil undgå.

Om det lykkes for ham tør jeg ikke spå om. Men hvis han vil reelle forhandlinger, så står vi socialdemokrater parate til at droppe Løkkes topskattelettelser og i stedet investere i at uddanne vores ufaglærte. Vi står klar med forslaget om en konkret vækstreform for vores virksomheder, der styrker eksporten. Og vi er parate til et forlig, der styrker velfærden og sikrer ældreplejen, en sundhedsbehandling i verdensklasse og gode uddannelser.

Og drop så idéen med at tvinge Finn, hans kolleger og alle andre til at arbejde længere end deres krop kan holde til.