Politik

Danmark er for lille et land til "ghetto"-gymnasier

BLOG: I dag kan vi høre om et gymnasium, hvor man har opdelt klasserne på baggrund af etnicitet. Det er ikke gode nyheder set med mine øjne. På samme måde er det nedslående, når et gymnasium i Nordsjælland kun har elever fra familier, der tjener kassen. Altså fra rigmandsghettoerne. Vi er ét land. Et lille et af slagsen endda.

BLOG: I dag kan vi høre om et gymnasium, hvor man har opdelt klasserne på baggrund af etnicitet. Det er ikke gode nyheder set med mine øjne.

På samme måde er det nedslående, når et gymnasium i Nordsjælland kun har elever fra familier, der tjener kassen. Altså fra rigmandsghettoerne.

Vi er ét land. Et lille et af slagsen endda. Og der er brug for at gymnasiernes elevsammensætning repræsenterer befolkningssammensætningen.

Derfor er det vigtigt, at vi siger tydeligt nej til ghettoskoler.

Der skal en bedre fordeling til

Men før vi går amok på den enkelte rektor, og før vi tager eleverne, der bare vil have en uddannelse, som gidsler, så lad os se, hvordan vi kan løse problemet!

Rektoren på gymnasiet siger selv, at han føler sig magtesløs, fordi de etnisk danske elever forlader gymnasiet. Han kunne godt tænke sig en bedre fordeling af de tosprogede elever gymnasierne imellem. Det kan jeg kun bakke op om.

En mere offensiv fordeling af ansøgerne far fordelingsudvalgene bør være muligt i store byer som Aarhus og København, hvor gymnasierne ligger rimelig tæt.

Hvordan gør vi så i praksis?

Måske burde fordelingsudvalgene få mulighed for at se på tosprogethed, når de fordeler eleverne, så man undgår en så skæv fordeling som vi ser her. I den forbindelse bør fordelingsudvalgene se mere offensivt på ansøgernes andet valg, faglige ønsker, nærhed og faglige forudsætninger. Derudover er det også tide, at vi ser på et socialt taxameter, så gymnasier med mange tosprogede har lidt ekstra.

Det er godt, at Undervisningsministeren har meldt klart ud, at hun ikke vil acceptere ”ghetto”-skoler, men vi har brug for at ordene bliver fulgt op med handling. Vi må ikke gentage problemerne på folkeskoleområdet, hvor vi ser en alt for skæv fordeling, som resulterer i en masseflugt til privatskolerne. SF har foreslået, at vi bruger alle de værktøjer, vi har til rådighed, for at sikre en mere blandet folkeskole.

Lad os da gøre det samme på gymnasieområdet