Politik

Tordner mod DF: - Det er utroværdighed på et nyt bundniveau

TV Syd logo
I samarbejde med TV Syd

DF's udmelding om, at de er klar til at skippe den planlagte togbro over Vejle Fjord, får SF's Karsten Hønge til at lange ud efter partiet.

Tirsdag aften meddelte Dansk Folkeparti, at de på grund af tvivl om finansieringen bag togfonden nu er klar til at droppe den planlagte togbro over Vejle Fjord, der oprindeligt var en del af den samlede infrastruktur-pakke, der skulle sikre timedriften på tværs af Danmark. 

Den udmelding får SF's Karsten Hønge til at lange kraftigt ud efter Dansk Folkeparti.

- Det, vi er vidner til nu, er, at DF er blevet regeringens skødehund. Vi kan leve med at Dansk Folkeparti igen bliver afsløret som et utroværdigt og forpjusket parti, men det er jo langt værre for de tusindvis af danskere, der har brug for at have en moderne togdrift, der gør, at de kan komme frem til der, hvor der er jobs. Det er utroværdighed på et nyt bundniveau, siger Karsten Hønge til TV 2.

DF har knækket under for regeringens pres

SF var et af partierne bag ideen til togfonden, og partiet var sammen med den øvrige daværende regering, Enhedslisten og Dansk Folkeparti med til at vedtage den 28,5 milliarder kroner dyre togfond. 

Og med DF's udmelding om, at de er klar til at droppe timemodellen ved at trække støtten til en række afgørende jernbaneprojekter, mener en rasende Karsten Hønge, at Dansk Folkeparti nu har knækket under presset fra regeringen.

Timemodellen

Timemodellen er en central ambition i togfonden.

Den går ud på, at det skal tage højst 60 minutter for rejserne København-Odense, Odense-Aarhus og Aarhus-Aalborg.

Rejserne mellem de byer tager i dag mellem 73 og 93 minutter med lyntog, mellem 89 og 96 minutter med normaltog.

På sigt er hensigten at inkludere flere større byer som Herning, Sønderborg og Esbjerg.

Modellen kræver en mulig hastighed på 200 kilometer i timen. Derfor kræver det et nyt signalsystem samt stor udbygning og forbedring af jernbanenettet.

Efter planen skal timemodellen være i funktion senest 2020.

- Det her er et af de mest ambitiøse og visionære projekter, Danmark nogensinde har set indenfor offentlig transport. Det var visionen om at skabe et mere retfærdigt Danmark med lige muligheder for alle, hvor mennesker uden egen bil også fik en chance for at tage arbejde langt fra hjemmet. Hvor flere ville vælge toget fremfor bilkøerne og forureningen, siger Karsten Hønge til TV 2.

Bunden af troværdighed er ramt

Karsten Hønge mener, det er vigtigt, at man fastholder investeringerne i jernbaneprojekterne på trods af tvivl om finansieringen, der primært skal komme fra øget beskatning af olieudvindingen i Nordsøen. 

- DF's slesken for regering betyder, at vi får discount-forbindelser fremfor ordentlige forbindelser. Det handler ikke bare om nogle få minutters sparet rejsetid. Det handler også om at undgå, at Vejle Station bliver en flaskehals for en masse tog. Det vil betyde forsinkelser, som kan undgås med togbroen over Vejle Fjord, siger Karsten Hønge.