Familie i klemme ved Vejle Fjord: - Hvad skal der ske med vores hjem?

Almindelige danskere er kommet i klemme, efter Dansk Folkeparti er løbet fra aftalen om en togbro over Vejle Fjord som en del af planen med togfonden.

Det hvide hus med sorte tagsten og grønne, bølgende marker i baggrunden er hans hjem - og hans virksomhed.

Det er her, han bor med sin kone og to sønner. Og her han har etableret sig som selvstændig smed med værksted og en hal, der huser maskiner og lager.

Men hans fremtidsplaner er ved at smuldre.

- Jeg er ved at bygge værkstedet om og mangler bare at isolere og bygge et fyrrum, så jeg kan få varme på min hal. Men det kan jeg ikke få byggetilladelse til, forklarer smed Johnny Nielsen, der bor øst for Vejle, hvor banen mod den planlagte togbro over Vejle Fjord efter planen skulle etableres.

Boligejere kommer i klemme

Som mange andre er smeden kommet i klemme, efter Dansk Folkeparti tirsdag aften løb fra en afgørende del af planerne med Togfonden; En togbro over Vejle Fjord, der skal skabe kortere rejsetid mellem Danmarks største byer.

Timemodellen

Timemodellen er en central ambition i togfonden.

Den går ud på, at det skal tage højst 60 minutter for rejserne København-Odense, Odense-Aarhus og Aarhus-Aalborg.

Rejserne mellem de byer tager i dag mellem 73 og 93 minutter med lyntog, mellem 89 og 96 minutter med normaltog.

På sigt er hensigten at inkludere flere større byer som Herning, Sønderborg og Esbjerg.

Modellen kræver en mulig hastighed på 200 kilometer i timen. Derfor kræver det et nyt signalsystem samt stor udbygning og forbedring af jernbanenettet.

Efter planen skal timemodellen være i funktion senest 2020.

Sammen med to andre ejendomme skal hans hjem og virksomhed i dag vurderes i forbindelse med en eventuel ekspropriering. 

Men ingen ved, hvad der skal ske. 

- Så jeg står stand-by, mens vi venter på, at togfonden bliver droppet, eller vi får en god pris, forklarer han.

Flertallet bag togfonden er smuldret

Aftalen om togfonden er endt i et politisk drama.

Faldende oliepriser har fået budgettet til at smuldre, og derfor er Dansk Folkeparti, der er med i forligskredsen om Togfonden på 28,5 milliarder kroner, nu klar til at skrotte togbroen over Vejle Fjord og andre milliardinvesteringer - og dermed afgørende dele af planen om at skabe kortere rejsetid mellem de største byer.

Men mens dramaet om togfondens fremtid skaber stormvejr på Christiansborg, er mange almindelige menneskers planer for fremtiden sat på pause. Som for eksempel Johnny Nielsens.

- Jeg har ingen holdning til, om de skal bygge en ny bro eller ej. Jeg vil bare gerne have afklaret min egen situation, så jeg kan komme videre, siger han.