Politik

DF løber fra aftale: - Klart brud på de politiske spilleregler

Flertallet bag en aftale om at skabe kortere rejsetid mellem Danmarks store byer er borte. Og det er et klart brud på de politiske spilleregler.

Aftalen om togfonden er endt i et politisk drama.

På grund af faldende oliepriser, der får budgettet til at smuldre, er Dansk Folkeparti, der er med i forligskredsen om Togfonden, klar til at droppe en ny togbro over Vejle Fjord - og dermed en afgørende del af planen om at skabe kortere rejsetid mellem de største byer.

Og det har sendt SF og Socialdemokraterne op i det røde felt. For selv om der ikke er tale om et forligsbrud, er det et klart brud på de spilleregler, man plejer at have i Folketinget, mener TV 2's politiske analytiker Peter Lautrup-Larsen.

Var flertallet bygget på en sandbund?

- Det brede flertal byggede åbenbart på en sandbund. Sådan ser det jo ud for SF og Enhedslisten i dag, og det er det, de kritiserer, vurderer han.

For det er langt fra første gang, at Dansk Folkeparti er klar til at skrotte togbroen over Vejle Fjord. Det sagde de så sent som i sommer. Og allerede dengang blev forligskredsen rasende.

- Man gjorde sig store anstrengelser i 2013 fra den daværende regerings side for at få Dansk Folkeparti med og gav dem en del indrømmelser. Var det nu prisen værd, når de løber fra aftalen alligevel?, siger Peter Lautrup-Larsen, efter Dansk Folkeparti i aftes gav partierne bag togfonden en mavepuster.

Lav oliepris forpurrer togfondens budget 

På den anden side må man også erkende, at der mangler en del flere penge, end forudsætningen var, da man lavede aftalen i 2013, mener han.

Togfonden finansieres blandt andet af beskatning af olien i Nordsøen. I aftalen om togfonden er det forudsat, at prisen for en tønde olie i 2015 vil være 121 dollar tønden, men den aktuelle pris er imidlertid under 45 dollar.

- Som jeg hører ministeren, eksisterer togfonden, og de penge, den skaffer, skal bruges til investeringer i jernbanenettet. Der er bare ikke råd til det hele, vurderer TV 2's politiske analytiker Peter Lautrup-Larsen.

Aftalen om togfonden blev vedtaget i september 2013 af den daværende SR-regering sammen med Dansk Folkeparti og Enhedslisten og har som formål at sikre kortere rejsetid mellem Danmarks største byer.