Politik

Samråd om Uber: Politianmeldelse endnu ikke behandlet efter 16 måneder

Kim Christiansen (DF) har kaldt justitsminister Søren Pind (V) i samråd. Uber blev politianmeldt i november 2014, men sagen er endnu ikke behandlet.

Når Uber endnu ikke er blevet sigtet for at drive piratkørsel i Danmark, skyldes det, at der kører prøvesager mod enkelte chauffører, samt at der kører EU-sager mod selskabet i andre lande.

Det fortæller justitsminister Søren Pind i dag på et samråd i Transportudvalget.

Der er gået mere end et år, siden den kontroversielle samkørselstjeneste Uber blev meldt til politiet af Trafikstyrelsen, og sagen er altså endnu ikke færdigbehandlet. Derfor havde Dansk Folkepartis trafikordfører Kim Christiansen kaldt justitsminister Søren Pind (V) i samråd om sagen.

Han ville han gerne vide, hvorfor den politianmeldelse, som Trafikstyrelsen i november 2014 afleverede til politiet endnu ikke er færdigbehandlet.

Ufattelig lang sagsbehandling

Han begrundede sit spørgsmål på samrådet således:

- Der har været en ufattelig lang sagsbehandlingstid. Det undrer mig og nok også de mange, der lever af at køre taxa. Derfor spørgsmålet, lagde Kim Christiansen ud.

Søren Pind fortalte, at han er helt med på, at der er gået meget lang tid. Men der er dog sket noget. 37 personer er blevet sigtet for overtrædelse af taxalovgivningen for Uber-kørsel, og Anklagemyndigheden har rejst i seks af sagerne. Der vil komme for retten den 26. april.

- Sagerne kan komme videre til Landsretten, så det er langt fra sikkert, at der ligger en afgørelse klar i slutningen af april, sagde justitsministeren.

Sagen mod Uber og sagerne mod de 37 chauffører kører i to forskellige spor. Søren Pind fortalte desuden, at politiet ville fortsætte med at sigte chauffører, der kører for Uber - og uden at firmaet endnu er blevet sigtet.

Bestrider ulovligheden

Kim Christiansen ville gerne vide, hvorfor man ikke kan køre sager mod selve selskabet uden først at afslutte sagerne mod chaufførerne.

- Hvorfor skal der køres prøvesager? Hvad er det, der er uklart i forhold til taxa-lovgivningen? Handler det om strafudmåling, eller om det er ulovligt at køre pirat-taxa - for så synes jeg, vi starter ved Adam og Eva, spurgte Kim Christiansen.

- Vores problemstilling er, at ulovligheden benægtes af de pågældende chauffører. De mener ikke, de har tilsidesat lovgivningen. Og det er jo hverken mig eller Kim Christiansen, der kan idømme folk straf, og det tror jeg, vi skal være glade for. Og så længe, vi ikke har bare én sag, hvor vi har konstateret, der er begået noget ulovligt, så følger der jo nogle vanskeligheder med det, svarede Søren Pind.

Politiet skulle undersøge nærmere

Uber blev anmeldt samme dag, som appen blev tilgængelig i Danmark. Det skete 14. november 2014, og Mads Gundelund Gerlach fra Trafikstyrelsens kommunikationsenhed forklarede dengang til TV 2:

- Det har vi gjort, fordi vi har vurderet, at det vil være en overtrædelse af personbefordringsloven. Der er to dele i det her: Luksusversionen, som vores vurdering er, at det er limousinekørsel, som man skal have tilladelse til, og så er der den mere normale app, som vi vurderer, er taxakørsel, som man også skal have tilladelse til. Derfor har vi sendt en anmeldelse af sted til politiet for at få dem til at undersøge nærmere, sagde Mads Gundelund Gerlach.

Debatten om Uber har kørt de seneste måneder og blussede op tirsdag, da der var forespørgselsdebat i Folketinget. Her blev der stillet to forslag til debat. Dansk Folkeparti, SF og Enhedslisten ønskede at nedsætte et Uber-taskforce, som skal sikre, at Uber overholder taxi-lovgivningen.

Det forslag ville Socialdemokraterne ikke stemme for. I stedet kom partiet med deres eget forslag. Også de ønsker et taskforce, men generelt er partiet mere positivt indstillet overfor Uber.