Politik

Her er den endelige beslutning om Femern

Forligspartierne har netop taget den endelige beslutning om Femern-forbindelsen.

En samlet ekstraregning på mellem halvanden og to milliarder kroner for at holde fast i beslutningen om en Femernforbindelse er alle pengene værd.

Det besluttede forligspartierne bag Femern-forbindelsen - alle partier i Folketinget undtagen Enhedslisten og Alternativet - på et møde i dag.

Udvalget giver dermed Femern A/S lov til at tegne kontrakt med en indbygget klausul, der muliggør, at hele projektet kan blive yderligere forsinket.

Alene 'vente-penge' til at holde entreprenøren på Femern-forbindelsen hen, vil koste 300 millioner, hvis ikke man politisk er klar til at gå i gang i midten af 2019.

- Vi har besluttet, at Femern A/S kan gå i gang med at forhandle med entreprenøren, siger transportminister Hans Christian Schmidt (V) til TV 2.

Prisen afhænger af Tyskland

Tunnelforbindelsen skulle have stået klar om bare to år. Det ser i stedet ud til at blive tidligst i 2028; altså ti år senere end oprindeligt planlagt.

Det har nemlig taget meget længere tid for tyskerne at beslutte sig for, om man ville godkende forbindelsen, end de danske politikere havde forventet.

Og sådan nogle forsinkelser er ikke gratis.

Da man i 2008 oprindeligt aftalte at gå i gang med Femernforbindelsen, beregnede man sig frem til en pris på 33 milliarder kroner. Det ville give en tilbagebetalingstid på 29 år. Siden er det blevet dyrere og dyrere, og i 2015 toppede prisen på 64,4 milliarder kroner.

De seneste måneder er der blevet genforhandlet aftaler, og derfor er prisen faldet lidt igen. Budgettet lyder nu på omkring 62 milliarder kroner og en tilbagebetalingstid på 36 år.

Andreas Steenberg, transportordfører for Radikale Venstre, har tidligere sået tvivl om projektets holdbarhed, men den tvivl er nu væk.

- Det er lykkedes at forhandle prisen ned, samtidig med at vi har haft revisionsfirmaet Ernst & Young og COWI (rådgivende ingeniørfirma, red.) til at kigge på trafikgrundlaget. De har sagt, at der ser godt nok ud, siger Andreas Steenberg til TV 2.

Uvished om retssager

Tyske miljøorganisationer forventes at anlægge retssager, hvis de tyske myndigheder godkender projektet Ifølge EY forventes det, at myndighederne siger ja til projektet i 2018, og at retssagerne kan trække ud i et par år yderligere - således at bygeriet kan gå i gang i 2020, skriver Ingeniøren.

Dagens møde er en forlængelse at tirsdagens ditto, hvor forhandligerne gik i gang. Da sagde ministeren:

- Nu skal vi endeligt finde ud af, om vi tror fuldstændig på projektet, og vi skal derfor lige have nogle ting på plads. Vi skal finde ud af, om vi tror på, at miljøgodkendelsen kommer på et tidspunkt, som giver mening i forhold til omkostningerne i det, sagde Hans Christian Schmidt efter mødet til Ritzau.

- Men der er så positiv en stemning, at jeg føler mig meget sikker på, at vi finder en løsning på fredag, sagde han.

Og den løsning fandt man altså i dag.