Politik

Regeringen skrinlægger Kattegat-bro til 117,9 mia kr: Den er for dyr

117,9 milliarder kroner.

Så meget vil det, ifølge en ny rapport fra Vejdirektoratet og Trafik- og Byggestyrelsen, koste at opføre en fast forbindelse over Kattegat.

Beregningerne bygger på en kombineret bil- og jernbaneforbindelse fra Røsnæs nord for Kalundborg via Samsø til Hov sydøst for Odder, med to broer på hver cirka 20 km.

Og selv om transportminister Hans Christian Schmidt (V) anerkender, at forbindelsen vil kunne knytte landsdelene tættere sammen, så er prisen for høj.

- Det er rigtig mange penge. Prisen svarer til at bygge to Femern-forbindelser. Og skal forbindelsen bygges, som det er foreslået her, kræver det et kontant indskud på 51 milliarder kroner. På baggrund af det her – selv om der også er mange fordele – så er det ikke noget, regeringen påtænker at gå videre med, sagde Hans Christian Schmidt, da han mødte pressen efter at have orienteret den såkaldte grønne forligskreds.

Ministeren ville ikke afskrive projektet fuldstændig i al fremtid – og ville heller ikke sætte årstal på, hvornår det kan blive virkelighed.

- Et langt liv har lært mig, at det er klogt ikke at have en holdning til det. At begynde med at gætte på, hvad der sker på Christiansborgog hvornår infrastrukturprojekter bliver til noget, er vist nogle af de få ting, man skal holde fra. Det er ikke det samme som, at jeg siger, at det aldrig bliver til noget.

Mange ønsker

Lige nu er der nok andet at se til, fastslog Hans Christian Schmidt.

- Vi har andre store projekter i gang. Jeg tror, de fleste også godt ved, at vi har udfordringer med Femern-projektet. Vi har Storstrømsbroen, vi skal have renoveret, sagde Hans Christian Schmidt og kvitterede for den store interesse, der har været for projektet.

- Når man er transportminister har man den store glæde, at der næsten ikke er en dag, hvor en eller anden ikke kommer i tanker om et eller andet projekt. Det er jo helt fantastisk med sådan en aktivitet. Jeg tror også, jeg kender Christiansborg så godt, at der nok skal komme mange debatter om Kattegatforbindelsen i årene fremover, lød det fra ministeren.

S: Klogt at spise brød til 

I oppositionen har man heller ikke opgivet idéen endegyldigt.

- Jeg mener godt, at man kunne have taget en ekstra runde med beregningerne. Men vi er blevet enige om, at vi lige spiser brød til. Det er vigtigt, at vi er enige om sådan nogle store projekter bredt i Folketinget, og derfor har jeg også givet ministeren håndslag på, at vi lige spiser brød til, sagde Rasmus Prehn.

- I en tid, hvor vi er i store udfordringer med Fermen-forbindelsen er det klogt, at vi lige venter lidt. Men jeg vil gerne understrege, at visionen lever videre for os.

Også den radikale transportordfører bakker op.

- Jeg er enig med regeringen i, at det ikke er et projekt, det er ansvarligt at gå i gang med nu. Men jeg er stadig tilhænger af en Kattegat-bro, fordi jeg tror, at der vil være så meget trafik mellem Sjælland og Jylland i fremtiden, at det vil være en god idé med en ekstra forbindelse, lød det fra Andreas Steenberg.

Aarhus' borgmester Jacob Bundsgaard (S), der har været en af de største fortalere for en Kattegatbro, glæder sig over rapportens konklusion.

- For mig viser analysen, at den faste forbindelse kan realiseres, hvis man vil. Den vil klart styrke grundlaget for økonomisk vækst og udvikling, ikke bare i Aarhus og København, men i hele Danmark, siger han i pressemeddelelse.

Storebæltsforbindelsen, der blev indviet i 1998, kostede 21,4 milliarder kroner at bygge. I dag ville det svare til 37,1 milliarder kroner. En Kattegat-forbindelse ville altså koste mere end tre gange så meget.